.: Improvizačné východiská :.
Pod týmto pojmom treba chápať
bezprostredné, pohotové vytváranie nových melódií - okamžite a priamo pri hre. Okrem v podstate výnimočnej tzv. "
free improvizácie",kde nie je často udaná ani tónina ani rytmus, ide väčšinou o tzv."
organizovanú improvizáciu", kde
má improvizácia
súvoslosť s danou témou alebo prinajmenšom prebieha nad viac-menej pevným harmonicko-rytmickým podkladom. Túto organizovanú improvizáciu môžeme rozdeliť na vertikálnu a horizontálnu.
Vertikálna improvizácia
Vertikálna improvizácia - uprednostňuje viac danú harmonickú schému, improvizujeme teda
v užšej väzbe na akordy, dá sa povedať že
na každý akord zvlášť v príslušných tóninách jednotlivých akordov. Vertikálne môžeme improvizovať vždy, ak vieme tóny našej improvizácie prispôsobiť tónom, z ktorých sú zložené hrané akordy.
Horizontálna improvizácia
Horizontálna improvizácia - táto
uprednostňuje viacej melodické hľadisko a teda momentálne vznikajúcu melódiu vytváranú improvizátorom. Tento typ improvizácie
prebieha v jednej tónine a jej väzba na daný sled akordov v doprovode (podkladovej harmónii)
je voľnejšia. Horizontálnu improvizáciu môžeme uplatniť hlavne vtedy, ak sú akordy hrané v téme v blízkej príbuznosti alebo sa monotónne opakujú.
Akordy v najbližšej príbuznosti sú akordy postavené na jednej stupnici - tzv. "
doškálne akordy".
Improvizácia však častokrát
využíva aj cudzie tóny, ktoré akordy hrané v téme neobsahujú. Čím menej je spoločných tónov s práve zaznievajúcim akordom (alebo akordami v slede), tým viac
je improvizácia vonku - mimo. Ak na to pozeráme s tohto hľadiska môže byť
improvizácia vonkajšia alebo
vnútorná.
V skutočnosti pri praktickom improvizovaní využívame viac-menej
všetky spôsoby, ktoré sa počas našej improvizácie menia a doplňujú. Dobrý improvizátor vie, že by mala byť v každom prípade
určitá rovnováha medzi všetkými spôsobmi improvizácie a že
prevažovať môže v danom okamihu tá, ktorá má účelne plniť konkrétnu úlohu, cieľ, zámer, predstavu. Ak chceme dokázať aspoň nejakým spôsobom improvizovať, je potrebná znalosť akordov, stupníc a aspoň základov harmonizácie. Tiež je dobré
nazbierať databázu riffov známych gitaristov a tieto viac menej v určitých obmenách aj v praxi používať. Nápady plodia nápady a niekedy stačí momentálny nápad, ktorý je tak dobrý, že často prekvapí aj samotného improvizátora.
Talent, spojený s
teoretickými znalosťami a pravidelným cvičením a zdokonaľovaním techniky hry, to je kľúč k získaniu dobrej
improvizátorskej rutiny. Pripojme k tomu cítenie (feeling) a otvorené myslenie a sme k najlepšej ceste k úspechu.
marianguitar - improvizácia v Blues štýle
marianguitar - improvizácia v Rock štýle