.: Flažolety :.
Zatiaľ sa
budeme baviť o tzv. "prirodzených flažoletoch.
Flažolety môžeme na gitare
vytvárať rôznymi spôsobmi. Nižšie je vyobrazený
schématický hmatník rozložený na dve časti. Nie je zobrazený sedlový pražec vľavo hore. Vrchná časť obrázku zobrazuje hmatník od
1 po 12 polohu (pražec). Dolná časť približuje hmatník od
13 po 24 polohu (pražec). Flažoletové dohmaty, ktoré sa technikou hry ako aj zvukom
podstatne líšia od klasických dohmatov, sú na obrázku označené krížikom "
x". Podľa hrúbky a veľkosti tejto značky som rozdelil flažolety
do troch skupín (označených číslami 1, 2, 3) pod hmatníkom. Flažolety sú v týchto skupinách
usporiadané podľa prirodzenej schopnosti vyznenia, miesta tvorby a presnosti dotyku pri ich tvorbe.
Miesta flažoletových dohmato, na ktorých vznikajú tóny rovnakej výšky, sú označené spojovacími šípkami alebo hviezdičkami (napr. rovnako znie 5 flažoletov označených jednou "
*" alebo flažolety označené "
**" (dvomi hviezdičkami).
Najskôr si vysvetlíme
ako vytvoríme klasický flažoletový dohmat, ak ho chceme vytvoriť ako
prirodzený flažolet. Popíšeme si ho
na nasledujúcom
príklade:
Flažoletový dohmat vytvorený prstom ľavej ruky Presne
nad 12 pražcom struny "
g"
jemne položíme ukazovák ĽR na strunu.
Strunu o pražec nepritláčame, ledva sa jej dotýkame. Brnkneme na strunu "g" (brnkátkom alebo prstom PR) a hneď potom, resp. v tom
okamihu brnknutia po zaznení typického "
cinkavého" tónu flažoletu
ukazovák ĽR pridvihneme od struny. V tomto prípade zaznie tón "
g1", tj. tón o oktávu vyšší ako názov struny. V tomto prípade bude tento tón
výškovo (frekvenčne, ale nie farbou zvuku)
rovnaký s tónom, ktorý by vznikol aj normálnym dohmatom na tejto strune v 12 polohe.
Ak
flažolet dobre nezaznie, je to spôsobené, že sme
nie celkom správne zosynchronizovali prevedenie flažoletu.
Asi sme strunu pritláčali veľmi silno (má to byť jemný dotyk pred samotným prevedením tejto techniky),
alebo došlo k pridvihnutiu prstu ĽR príliš neskoro. Príčinou nezdaru môžu byť
aj obidve okolnosti. Tiež môže byť príčinou nezdaru to, že ste flažoletový dotyk vykonali
nie celkom presne nad pražcom, musí to byť fakt presnéi. Je preto
veľmi dôležité dobre si nacvičiť spôsob vykonania a synchronizáciu pri tvorbe prirodzených flažoletov. Určite to cvičte
najskôr nad 12 pražcom každej struny (najskor to skúšajte na strune "g"), pretože na tomto mieste sa
prirodzené flažolety vytvárajú najjednoduchšie a tolerancia odklonu presnosti dohmatu prstu ĽR je najväčšia. Ak sme túto úlohu zvládli a takéto flažolety sa vám darí už tvoriť na všetkých strunách nad 12 pražcom,
vyskúšajte ich tvoriť aj za pomoci
ostatných prstov ĽR okrem palca.
Flažoletový dohmat vytvorený prstom pravej ruky Podstata a technika je veľmi podobná ale
náročnejšia v tom zmysle, že
všetko sa vykonáva prstami pravej (brnkaciej) ruky. Tento spôsob tvorby prirodzených flažoletov sa častejšie používa pri hre prstami, keď jemný dotyk
vytvárame najčastejšie ukazovákom alebo prostredníkom PR a
brnknutie vytvoríme palcom PR. Teraz si popíšeme
najčastejšie používané spôsoby a typy flažoletov pre akustickú ale aj elektrickú gitaru.
Rozoberieme si jednotlivé
spôsoby hry a typy
flažoletov podľa spôsobu tvorby a vyznenia. Pre voľbu požadovaného typu
stlačte príslušné
tlačidlo a text sa zobrazí pod ním.
inštruktážne video k téme Prirodzené flazolety