.: Rozdelenie stupníc :.
Stupnice tvoria
základ tónového materiálu pri stavbe gitarových sól a melodiky. Stupnice sa delia podľa dvoch základných hľadísk:
Tóny stupnice C dur na hmatníku (1 - 12 poloha) z pohľadu ako znejú v skutočnosti:
Základnú durovú stupnicu na hmatníku
po 12 pražec (od tónu C) zobrazuje vyššie uvedená schéma.
Základnú diatonicku stupnicu od C tvorí pôvodná Diatonická rada:
C - D - E - F - G - A - H / c - d - e - f - g- a - h / c1 - d1 - e1 - f1 - g1 - a1 - h1 atd.
Na obrázku (vyššie) sú v kruhoch vyobrazené tóny diatonickej stupnice.
Biele kruhy označujú tóny z ktorých
sa skladá akord C dur. - (I. III. a V. stupeň každej sedemtónovej stupnice), tzv. harmonické - akordické tóny
c - e - g, alebo: c1 - e1 - g1 atd..
Čierne kruhy predstavujú ostatné tóny tejto stupnice, ktoré sa nazývajú
melodické tóny
d - f - a - h alebo: d - f1 - a1 - h1 atd.. Podľa rozloženia tónov v bielych kruhoch
môžeme odvodiť hmaty akordu C dur na hmatníku.
V nasledujúcej časti si ukážeme
najpoužívanejšie stupnice a vysvetlíme ich odvodenie podľa počtu tónov a
možnú spôsob hry na hmatníku gitary. Pri každej stupnici
vysvetlíme jej vznik, stručne ju charakterizujeme a
uvedieme jej prstoklady. Prstoklady
precvičujeme vzostupne (smerom nahor) aj
zostupne (nadol) a neskôr (ako zdatnejší hráči) môžeme pri cvičení stupníc využiť aj
príklepy a
uvoľnenia. Nezabúdajme na
dodržiavanie zásad hry ľavou a pravou rukou.
Prstoklady čítame podľa príkladu v na dvoch nižších schémach. Označenie strún je vpravo v štvorcoch od spodku
E - A - d - g - h - e. Vodorovné čiary znázorňujú struny, zvislé čiary pražce.
Arabské čísla označujú aktuálnu polohu medzi pražcami. Kruhy znázorňujú hmaty prstami ľavej ruky (ĽR) na hmatníku. Biele kruhy označujú základný tón stupnice a tmavé kruhy tóny ostatné. Každý kruh má blízko seba rôzne číselné značenie. Ak sú čísla umiestnené napravo vyššie od označeného tónu označujú prstoklad ĽR. (1 - ukazovák, 2 - prostredník, 3 - prstenník, 4 - malíček) - nasledujúca schéma vľavo. Ak sú čísla umiestnené naľavo vyššie označujú
príslušný interval v stupnici (napr.: 1 - čistá prima, 2 - veľká sekunda, 3b - malá tercia, 5 - čistá kvinta, 6 - veľká sexta) - nasledujúca schéma vpravo:
Najskôr cvičíme každú stupnicu
v základnom tvare. Päť, šesť a osem tónové stupnice ako aj durové stupnice sú uvádzané od tónu „C" a molové od tónu „A". Uvádzané prstoklady pri jednotlivých stupniciach
nepredstavujú nemenné dogmatické postupy ale možnosť - usmernenie. Postupné ukladanie prstov na hmatníku
pri praktickej hre je závislé od viacerých faktorov.