.: Obraty akordov :.
Najnižším (basovým) tónom v akorde nemusí byť vždy len
tón základný. Môže ním byť každý z tónov daného akordu. Uvedieme si príklady
základných tvarov kvintakordov od „
C":
Presunutím základného tónu (primy -„C") o oktávu vyššie na „c" sa do basu dostáva tercia pôvodného akordu „E". Tým dostaneme
prvý obrat kvintakordu. Ak túto
pôvodnú terciu „E" opäť presunieme z polohy basového tónu o oktávu vyššie na „e" dostaneme
druhý obrat kvintakordu. Pri septakordoch
sa do basu môže dostať aj septima (štvrtý tón) a tým vznikne pri septakordoch
tretí obrat. U
nonových akordov rozoznávame tiež
tri obraty kvintakordov, nakoľko
o oktávu vyššie tóny sa neobracajú.
Aj
na hmatníku gitary môžeme tiež hovoriť o obratoch akordov, kedy je možné každý akord hrať
na niekoľkých miestach na hmatníku - v rôznych polohách. Každý obrat má svoj
charakteristický súzvuk, svojské vyznenie. Skúsenejší hráči si tieto zvukové nuancie zapamätajú a
vedia ich rozoznať sluchom.
Zvládnutie teoretickej a praktickej roviny
tvorby a odvodenia akordov vyžaduje dobrú znalosť
intervalov a stupníc. Ak máte záujem o podrobnejšie znalosti v problematike intervalov a stupníc
doporučujem vám preštudovať si kapitoly o Intervaloch a stupniciach. Vedomosti o intervaloch a stupniciach
by mali predchádzať kapitolu o akordoch, nakoľko na nich rozvíjame znalosti o akordoch. Z praxe je však známe, že najmä
amatérsky začiatočníci začínajú práve tým, že sa naučia
niekoľko akordov a rytmov na na týchto vedomostiach potom rozvíjajú svoje znalosti ďalej.
Pre detailnejšie informácie o obratoch jednotlivých akordových tried si
vyberte príslušné tlačidlo a pod ním sa zobrazí príslušný text.