.: Obraty nonových akordov :.
Okrem základného tvaru - polohy rozoznávame tri obraty nonových akordov. Vysvetlíme si ich na dominantnom septakorde z veľkou nonou od tónu „c" (C9).
Prvý obrat nonoveho akordu Nastáva presunutím pôvodnej tercie (tercie v základnom tvare) do basu - do polohy najnižšieho tónu. Základný tón sa presúva o oktávu vyššie. Názov tohto obratu sextseptimový akord odvodíme od jeho vnútornej stavby medzi najnižším (basovým) tónom a najvyšším v tomto obrate a najnižším tónom a pôvodným tónom základným.
Druhý obrat nonoveho akordu Nastáva presunutím pôvodnej kvinty (kvinty v základnom tvare) do basu. Dosiahneme to presunutím pôvodnej tercie z polohy basového tónu (prvý obrat) o oktávu vyššie. Ide o tzv. kvartkvintový akord. Príklad akordu C5/4:
Tretí obrat nonoveho akordu Nastáva presunutím pôvodnej septimy (septimy v základnom tvare) do basu. Toto dosiahneme presunutím pôvodnej kvinty z polohy basového tónu (druhý obrat) o oktávu vyššie. Príklad sekundterciového akordu C3/2:
Aj
na hmatníku gitary môžeme tiež hovoriť o obratoch akordov, kedy je možné každý akord hrať
na niekoľkých miestach na hmatníku -
v rôznych polohách. Každý obrat má svoj charakteristický súzvuk, svojské vyznenie. Skúsenejší hráči si tieto
zvukové nuancie zapamätajú a vedia ich rozoznať sluchom.
Zvládnutie teoretickej a praktickej roviny tvorby a odvodenia akordov vyžaduje
dobrú znalosť intervalov a stupníc. Ak máte záujem o podrobnejšie znalosti v problematike intervalov a stupníc
doporučujem vám podrobne preštudovať kapitoly o intervaloch a stupniciach. Vedomosti o intervaloch a stupniciach by
mali predchádzať kapitolu o akordoch, nakoľko na nich rozvíjame znalosti o akordoch. Z praxe je však známe, že najmä
amatérsky začiatočníci začínajú práve tým, že sa naučia niekoľko akordov a rytmov na na týchto vedomostiach potom rozvíjajú svoje znalosti ďalej.