.: Melódia :.
Melódia patrí medzi najdôležitejšie zložky hudby. Ak poznáme dobre
základy harmónie, vzťahy medzi akordami a stupnicami, máme uľahčenú prácu pri chápaní, rozbore a samozrejme aj vlastnej tvorbe melódií. Pri tejto práci okrem znalostí hrá veľkú rolu talent, inšpirácia, náhodný nápad aj skúsenosti. V nasledovnom skúsim niektoré aspekty tejto problematiky priblížiť.
Čo tvorí melódiu?
Melódiu tvorí v podstate
sled tónov (rôznej alebo aj rovnakej výšky), ktoré sú buď spievané spevákom alebo sú hrané nejakým sólovým nástrojom (napríklad gitarou). Melódiu môžeme
rozdeliť na kratšie úseky - motívy a frázy.
Motív
Motív je najkratší melodický úsek, ktorý obsahuje len
niekoľko tónov (približne tri až päť). Tento útvar má
niekoľko charakteristík, ktoré určujú variabilitu a rôznorodosť tohto útvaru.
kontúra - jej tvar a charakter určujú všetky tóny v rámci motívu. Označujeme ju schématickou lomenou čiarou.
rytmus - je určený dĺžkou jednotlivých tónov v motíve.
hlavné tóny - tvoria okrajové tóny motívu.
Práca s motívom tvorí základný stavebný kameň pri tvorbe melódií. Pri tomto procese využívame
variabilitu charakteristík motívu, ktoré rôzne
obmieňame a kombinujeme.
Fráza
Frázy sú kratšie úseky melódie, ktoré už vnímame ako relatívne uzavreté a z hľadiska hudobnej logiky
samostatné resp. sebestačné (iba motív samotný na to spravidla nestačí). Presná hranica medzu motívom a frázou však neexistuje. Je preto niekedy možné
považovať určité úseky skladby za dlhšie motívy (namiesto frázy) alebo iné zase za kratšie frázy (namiesto motívov). V tomto je možné si všimnúť aj terminologickú súvislosť s tzv. "
frázovaním melódie" kde už
pojem fráza využívame nie len teoreticky ale aj priamo (prakticky pri hre) rozdeľovaním melódie na kratšie úseky, ktoré môžu napr. dychové nástroje
zahrať na jeden dych alebo pri gitare ide o typické "
gitarové riffy" (gitarové frázy).
Gitarové rify (v podstate frázy) sú výborným materiálom pre začínajúcich gitaristov pre nadobudnutie určitej "slovnej zásoby v hre na gitaru" (
databáza riffov) ktorú si môžu časom obmieňať a pozmeňovať a dávať im svoj rukopis a feeling, ako aj nesôr
vytvárať vlastné riffy. Vhodným zdrojom získavania zásobárne rifov je
počúvanie a kopírovanie riffov známych gitaristov alebo aspoň skúsenejších hráčov. Frázy, ktoré sme sa takto naučili, nám pomáhajú rozširovať si svoje "
gitarové vyjadrovacie schopnosti". Tieto frázy si časom môžeme upravovať podľa svojich potrieb a cítenia. Každý improvizátor má zvyčajne svoje typické riffy, podľa ktorých sa dá spoznať.
Sekvencie
Ďalšou možnosťou tvorby melódií sú tzv. "
sekvencie", pri ktorých využívame rozložené akordy (arpéggio), tj. hráme tóny akordov nie súčasne (harmonicky), ale po sebe (melodicky), napríklad:
Sekvencie môžu byť
diatonické (zložené s pôvodných tónov diatonickej rady),
chromatické (zložené s poltónových sledov chromatickej stupnice),
pravidelné alebo
nepravidelné.
K dispozícii je zatiaľ video k harmonickým dvojhlasomv C dur na strunách e - h - g - h.
inštruktážne video k téme Harmonicke dvojhlasy v C dur na strunach e-h-g