.: Vibráto :.
Patrí k dôležitým prvkom
na dokreslenie sólovej hry. Vibráto dáva každému gitaristovi možnosť
osobitého podania a výrazne môže
dotvárať rukopis (hru) gitaristu. V podstate existujú tri typy vibráta: dva z nich sa tvoria pomocou ľavej ruky a tretí využíva tremolo páku. Vibráto je možné tvoriť aj kombináciou všetkých spomínaných typov.
1. Vibráto prstami ĽR. Pri tomto spôsobe tvorby vibráta dohmatnutý tón
prstom ĽR striedavo jemne rozlaďujeme (nadlaďujeme) vyťahovaním struny, čím vzniká jemné kolísanie výšky tónu. Rýchlosť striedania nadladenia a vrátenia do východiskovej polohy potom ovplyvňuje rýchlosť vibráta. Vykonáme ho tak, že strunu po brnknutí najskôr
jemne akoby vytiahneme nahor (naozaj veľmi jemne, takmer nepozorovane) a potom tón vraciame späť do východiskovej polohy. Z tej ho opäť jemne vytiahneme, avšak tentokrát nadol, a rovnako ho vrátime do východiskovej polohy.
Rýchlosť týchto zmien (opísaného cyklu) určuje rýchlosť vibráta, ktorú tiež môžeme priebežne meniť. Najskôr vyskúšajte vytvoriť viráto v 7. pozícii (pred 7. pražcom) na strune g ukazovákom ĽR. Pri tejto technike býva častokrát palec ĽR prevesený cez hmatník, čo však nie je to podmienkou.
2. Vibráto zápästím ĽR. Pri tomto spôsobe tvoríme vibráto zápästím ĽR, jeho
pootáčaním kývavým pohybom. Zápästie pritom vykonáva
kolísavý pohyb. Otáčanie zápästia sa prenáša cez prsty ĽR na struny.
V praxi sa väčšinou jedná o kombináciu týchto dvoch spôsobov tvorby vibráta.
Kamera Vibráto.
3. Vibráto pomocou tremolo páky. Tento spôsob sa nedá použiť na španielke alebo akustickom jumbe, ale iba
na elektrofonickej gitare, ktorá má vibračnú alebo tzv. tremolo
páku. Takto sa
dá vytvoriť veľmi široké vibráto. Pre tento účel najlepšie slúži obojstranne zavesená (dvojzvratná) vibračná mechanika alebo tremolo so zámkami a jemným dolaďovaním.
Striedavým stláčaním a vyťahovaním páky dosahujeme vibračný efekt.
Inštruktážne video k téme "Vibráto"
Ďalšie cvičenia pre túto techniku - pre otvorenie každého cvičenia klikni na príslušný text: