.: Modálne (cirkevné) septatoniky :.
Jedná sa o "rodinu" pôvodne cirkevných stupníc. Ak by sme v šesťtónovej prirodzenej stupnici vyplnili posledný terciový interval (e1 - g1) dostali by sme stupnicu sedemtónovú. Sedemtónové stupnice je možné odvodiť aj z pentatoniky prirodzenej a bluesovej postupným vyplňovaním malých tercií:
Malé tercie je možné vyplniť dvojakým spôsobom:
Tým dostávame z každej uvedenej pentatoniky
štyri rôzne (diatonicke) stupne. Je zvláštnosťou, že keď by sme vychádzali pri odvodení sedemtónových stupníc z pravidla stavania čistých kvínt nad seba, vyšla
by nám ako prirodzená septatonika (sedem tónová stupnica)
lydická stupnica. Podľa povahy tercie (či ju má sedemtónová stupnica malú alebo veľkú) ich rozdeľujeme na
durové (z veľkou terciou) a
molové (z malou terciou). Táto „kvalita tercie" určuje tzv.
tónorod. Toto rozdelenie používame dodnes.
V minulosti, keď ešte
nebol zavedený pojem tónorod používala hudba v stredoveku i iné stupnice, ktoré nazývala
módy z latinskeho slova
modus = spôsob, napr. ionsky modus, dorsky modus atd. V súčasnosti tvoria tieto stupnice veľmi obľúbený materiál k stavbe gitarových sól a melódií. Každú sedemtónovú stupnicu pridaním oktávového tónu (VIII. stupňa) môžeme rozdeliť na dve rovnaké polovice po štyroch tónoch. Týmto vzniklým útvarom hovoríme
tetrachordy. Krajné tóny každého tetrachordu tvoria interval kvarty.
V rámci tejto skupiny (rodiny) stupníc si rozoberieme aj dve
kombinované stupnice, ktoré vzniknú kombináciou dvoch cirkevných modusov.
Pre detailne info o každej modálnej stupnici klikni na príslušné tlačidlo nižšie a obsah sa zobrazi pod tlačidlami.
Odvodenie stredovekých (cirkevných) stupníc
Ich usporiadanie sa
datuje od 16. storočia tak ako ich zachytil teoretik
Glareanus. Tu je už uvádzaná aj durová a molová stupnica.
Stredovekým stupniciam sa hovorilo
mody - z latinského
modus = spôsob. Vznik tejto skupiny stupníc
vychádza z diatonickej rady: c - d - e - f - g - a - h / c1.
Mních
Guido z Arezza zaviedol
vyučovaciu metódu, pri ktorej sa predspevovala pôvodná Diatonická rada postupne
vždy o stupeň vyššia. Každý z týchto módov
mal svoj nezameniteľný charakter. Posunutím tónov diatonickej rady sa zmenili aj intervalové vzdialenosti medzi jednotlivými tónmi. Z II. stupňa sa stáva I. stupeň, z III. stupňa sa stáva II. stupeň atď..
Stredoveké stupnice sa označujú aj ako
cirkevné, pre svoj pôvod vzniku. Odvodíme si ich a vysvetlíme ich prstoklady.
Názvy jednotlivých módov sú
gréckeho pôvodu. Jednotlivé módy je možné vytvárať
od ktoréhokoľvek tónu chromatickej rady. Pre porovnanie tónov na jednotlivých stupňoch si uvedieme modálne stupnice (mody) od rovnakého základu. Povahou patrí
ionská,
lydická a
mixolydická stupnica medzi
durové stupnice a
dorská,
frygická,
aiolská a
lokrijská medzi
molové stupnice.
Či je stupnica durová alebo molová určíme
podľa kvality III. stupňa každej sedemtónovej stupnice. Ak je
na III. stupni veľká tercia (porovnávaním zo základným tónom stupnice)
ide o stupnicu durovú. Ak je na tomto stupni
tercia malá - ide o
stupnicu molovú. Takto sa určuje „
tónorod stupníc". Je to tak trochu ako určenie pohlavia (obrazné prirovnanie) u živočíchov - samec - samica, žena - muž, durová - molová. Tónorod je určenie „pohlavia" stupníc v prenesenom slova zmysle.
Durové stupnice znejú tvrdšie (veľká tercia) a veselšie,
molové stupnice znejú mäkšie -
melancholicky (malá tercia) akoby
smutnejšie - vážnejšie. Delenie stupníc na dve základné skupiny podľa kvality tercie (tónorod) zaviedla až
moderná notácia. V stredoveku v časoch rozkvetu modálnej harmónie
pojem tónorod nebol v tomto ponímaní známy.
Odvodenie cirkevných
stredovekých stupníc:
Porovnanie módov od rovnakého základu:
Stupnice (
módy) dorská, frygická, aiolská a lokrijská majú na III. stupni
malú terciu a sú teda
molové (molový tónorod). Dorská molová má netypickú veľkú sextu, frygická má na druhom stupni malú sekundu a lokrijská má netypické dva intervaly: malú sekundu a zmenšenú kvintu. Aiolská stupnica - modus je identická z diatonickou molovou stupnicou. Ostatné stupnice ionská, lydická a mixolydická sú povahou tercie (
na III. stupni je veľká tercia) durové. Lydická z neobvyklou zväčšenou kvartou a mixolydická z netypickou malou septimou. Ionská stupnica - modus je rovnaká ako diatonická dur a jej tóny sú totožné v základnom tvare aj zo základnou diatonickou radou.
Celá rodina modálnych stredovekých stupníc obsahuje v rámci susedných intervalov vzdialenosti malej a veľkej sekundy.
inštruktážne video: GUMM 084_Modálne septatoniky
Odvodenie modálnych stupníc od C ionskej (dur) s využitím prázdnych strún