.: Stupnice :.
Usporiadaním tónov podľa výšky (kmitočtu) vznikajú
tónové sústavy. Pri takomto usporiadaní vznikne
rada tónov (v notovej osnove hovoríme o usporiadaní nôt) v ktorej tóny postupujú vždy smerom od nižšieho k vyššiemu. Určitá
časť tejto rady môže tvoriť stupnicu.
Stupnica - je
rad tónov, ktoré sú
usporiadané podľa svojej výšky. Ak tóny smerujú od nižšieho k vyššiemu tvorí stupnica
vzostupnú radu. Ak hráme takúto stupnicu od najvyššieho tónu smerom k najnižšiemu vznikne
zostupná rada. Z funkčného hľadiska
je stupnica umelým útvarom a z praktického hľadiska je
útvarom technickým. Stupnicami si gitarista precvičuje a zdokonaľuje prstoklad a techniku hry. Stupnice tvoria
základ tónového materiálu pri stavbe gitarových sól a melodiky. Stupnice sa delia podľa dvoch základných hľadísk:
Tóny stupnice C dur na hmatníku (1 - 12 poloha) z pohľadu ako znejú v skutočnosti:
Základnú durovú stupnicu na hmatníku
po 12 pražec (od tónu C) zobrazuje vyššie uvedená schéma.
Základnú diatonicku stupnicu od C tvorí pôvodná Diatonická rada:
C - D - E - F - G - A - H / c - d - e - f - g- a - h / c1 - d1 - e1 - f1 - g1 - a1 - h1 atd.
Na obrázku (vyššie) sú v kruhoch vyobrazené tóny diatonickej stupnice.
Biele kruhy označujú tóny z ktorých
sa skladá akord C dur. – (I. III. a V. stupeň každej sedemtónovej stupnice), tzv. harmonické - akordické tóny
c - e - g, alebo: c1 - e1 - g1 atd..
Čierne kruhy predstavujú ostatné tóny tejto stupnice, ktoré sa nazývajú
melodické tóny
d - f - a - h alebo: d - f1 - a1 - h1 atd.. Podľa rozloženia tónov v bielych kruhoch
môžeme odvodiť hmaty akordu C dur na hmatníku.
V nasledujúcej časti si ukážeme
najpoužívanejšie stupnice a vysvetlíme ich odvodenie podľa počtu tónov a
možnú spôsob hry na hmatníku gitary. Pri každej stupnici
vysvetlíme jej vznik, stručne ju charakterizujeme a
uvedieme jej prstoklady. Prstoklady
precvičujeme vzostupne (smerom nahor) aj
zostupne (nadol) a neskôr (ako zdatnejší hráči) môžeme pri cvičení stupníc využiť aj
príklepy a
uvoľnenia. Nezabúdajme na
dodržiavanie zásad hry ľavou a pravou rukou.
Prstoklady čítame podľa príkladu v na dvoch nižších schémach. Označenie strún je vpravo v štvorcoch od spodku
E – A – d – g – h - e. Vodorovné čiary znázorňujú struny, zvislé čiary pražce.
Arabské čísla označujú aktuálnu polohu medzi pražcami. Kruhy znázorňujú hmaty prstami ľavej ruky (ĽR) na hmatníku. Biele kruhy označujú základný tón stupnice a tmavé kruhy tóny ostatné. Každý kruh má blízko seba rôzne číselné značenie. Ak sú čísla umiestnené napravo vyššie od označeného tónu označujú prstoklad ĽR. (1 – ukazovák, 2 – prostredník, 3 – prstenník, 4 – malíček) – nasledujúca schéma vľavo. Ak sú čísla umiestnené naľavo vyššie označujú
príslušný interval v stupnici (napr.: 1 – čistá prima, 2 – veľká sekunda, 3b - malá tercia, 5 – čistá kvinta, 6 – veľká sexta) – nasledujúca schéma vpravo:
Najskôr cvičíme každú stupnicu
v základnom tvare. Päť, šesť a osem tónové stupnice ako aj durové stupnice sú uvádzané od tónu „C“ a molové od tónu „A“. Uvádzané prstoklady pri jednotlivých stupniciach
nepredstavujú nemenné dogmatické postupy ale možnosť – usmernenie. Postupné ukladanie prstov na hmatníku
pri praktickej hre je závislé od viacerých faktorov.