Jedná sa o "rodinu" pôvodne cirkevných stupníc. Ak by sme v šesťtónovej prirodzenej stupnici vyplnili posledný terciový interval (e1 – g1) dostali by sme stupnicu sedemtónovú. Sedemtónové stupnice je možné odvodiť aj z pentatoniky prirodzenej a bluesovej postupným vyplňovaním malých tercií:
Malé tercie je možné vyplniť dvojakým spôsobom:
Tým dostávame z každej uvedenej pentatoniky štyri rôzne (diatonicke) stupne. Je zvláštnosťou, že keď by sme vychádzali pri odvodení sedemtónových stupníc z pravidla stavania čistých kvínt nad seba, vyšla by nám ako prirodzená septatonika (sedem tónová stupnica) lydická stupnica. Podľa povahy tercie (či ju má sedemtónová stupnica malú alebo veľkú) ich rozdeľujeme na durové (z veľkou terciou) a molové (z malou terciou). Táto „kvalita tercie“ určuje tzv. tónorod. Toto rozdelenie používame dodnes.
V minulosti, keď ešte nebol zavedený pojem tónorod používala hudba v stredoveku i iné stupnice, ktoré nazývala módy z latinskeho slova modus = spôsob, napr. ionsky modus, dorsky modus atd. V súčasnosti tvoria tieto stupnice veľmi obľúbený materiál k stavbe gitarových sól a melódií. Každú sedemtónovú stupnicu pridaním oktávového tónu (VIII. stupňa) môžeme rozdeliť na dve rovnaké polovice po štyroch tónoch. Týmto vzniklým útvarom hovoríme tetrachordy. Krajné tóny každého tetrachordu tvoria interval kvarty. V rámci tejto skupiny (rodiny) stupníc si rozoberieme aj dve kombinované stupnice, ktoré vzniknú kombináciou dvoch cirkevných modusov. Pre detailne info o každej modálnej stupnici klikni na príslušné tlačidlo nižšie a obsah sa zobrazi pod tlačidlami.
Odvodenie stredovekých (cirkevných) stupníc
Ich usporiadanie sa datuje od 16. storočia tak ako ich zachytil teoretik Glareanus. Tu je už uvádzaná aj durová a molová stupnica. Stredovekým stupniciam sa hovorilo mody – z latinského modus = spôsob. Vznik tejto skupiny stupníc vychádza z diatonickej rady: c – d – e – f - g – a – h / c1. Mních Guido z Arezza zaviedol vyučovaciu metódu, pri ktorej sa predspevovala pôvodná Diatonická rada postupne vždy o stupeň vyššia. Každý z týchto módov mal svoj nezameniteľný charakter. Posunutím tónov diatonickej rady sa zmenili aj intervalové vzdialenosti medzi jednotlivými tónmi. Z II. stupňa sa stáva I. stupeň, z III. stupňa sa stáva II. stupeň atď.. Stredoveké stupnice sa označujú aj ako cirkevné, pre svoj pôvod vzniku. Odvodíme si ich a vysvetlíme ich prstoklady. Názvy jednotlivých módov sú gréckeho pôvodu. Jednotlivé módy je možné vytvárať od ktoréhokoľvek tónu chromatickej rady. Pre porovnanie tónov na jednotlivých stupňoch si uvedieme modálne stupnice (mody) od rovnakého základu. Povahou patrí ionská, lydická a mixolydická stupnica medzi durové stupnice a dorská, frygická, aiolská a lokrijská medzi molové stupnice. Či je stupnica durová alebo molová určíme podľa kvality III. stupňa každej sedemtónovej stupnice. Ak je na III. stupni veľká tercia (porovnávaním zo základným tónom stupnice) ide o stupnicu durovú. Ak je na tomto stupni tercia malá – ide o stupnicu molovú. Takto sa určuje „tónorod stupníc“. Je to tak trochu ako určenie pohlavia (obrazné prirovnanie) u živočíchov – samec – samica, žena – muž, durová - molová. Tónorod je určenie „pohlavia“ stupníc v prenesenom slova zmysle. Durové stupnice znejú tvrdšie (veľká tercia) a veselšie, molové stupnice znejú mäkšie - melancholicky (malá tercia) akoby smutnejšie – vážnejšie. Delenie stupníc na dve základné skupiny podľa kvality tercie (tónorod) zaviedla až moderná notácia. V stredoveku v časoch rozkvetu modálnej harmónie pojem tónorod nebol v tomto ponímaní známy.
Odvodenie cirkevných stredovekých stupníc:
Odvodenie modálnych stupníc od C ionskej (dur) s využitím prázdnych strún
Porovnanie módov od rovnakého základu:
Stupnice (módy) dorská, frygická, aiolská a lokrijská majú na III. stupni malú terciu a sú teda molové (molový tónorod). Dorská molová má netypickú veľkú sextu, frygická má na druhom stupni malú sekundu a lokrijská má netypické dva intervaly: malú sekundu a zmenšenú kvintu. Aiolská stupnica – modus je identická z diatonickou molovou stupnicou. Ostatné stupnice ionská, lydická a mixolydická sú povahou tercie (na III. stupni je veľká tercia) durové. Lydická z neobvyklou zväčšenou kvartou a mixolydická z netypickou malou septimou. Ionská stupnica – modus je rovnaká ako diatonická dur a jej tóny sú totožné v základnom tvare aj zo základnou diatonickou radou. Celá rodina modálnych stredovekých stupníc obsahuje v rámci susedných intervalov vzdialenosti malej a veľkej sekundy.
Ionska
Dorska
Frygicka
Lydicka
Mixolydicka
Aiolska
Lokrijska
Lyd-mixolyd
Dorsko-Frygicka
inštruktážne video: GUMM 084_Modálne septatoniky
Ionska (Jónska, Ionsky modus)
V literatúre je tiež niekedy označovaná aj ako jónska. Túto stupnicu tvoria tóny základnej – pôvodnej diatonickej rady. Táto stupnica je zhodná z diatonickou durovou stupnicou a tvorí základ pre odvodenie všetkých dnešných stupníc. Poltónové vzdialenosti sú medzi II. a III. a tiež medzi VII. a VIII. stupni. Skratka ZT dole znamená "základný tvar" stupnice, zobrazený od základného tónu cez dve oktávy.
Na interaktívnom hmatníku gitary môžete kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať základné charakteristiky tejto stupnice od základného tónu "c" ako je rozloženie tónov na hmatníku, základný tvar cez dve oktávy a prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 5) v štandardných aj rozšírených pozíciách:
inštruktážne video: GUMM_071 Stupnica C dur - základné prstoklady
Ionsky modus (diatonická dur) - základný tvar od "C" 7 - 10 poloha cez dve oktávy
Dorska (Dórska, Dorická, Dorsky modus)
V literatúre býva označená niekedy aj ako dóricka stupnica. Tónorodom (povahou tercie) patrí medzi molové stupnice. Typická pre túto stupnicu je veľká sexta na VI. Stupni, čo je pre molovú stupnicu netypické. Tomuto intervalu v molovej stupnici sa preto hovorí „ dorská sexta“. Odvodzujeme ju od II. stupňa ionskej stupnice. Skratka ZT dole znamená "základný tvar" stupnice, zobrazený od základného tónu cez dve oktávy.
Na interaktívnom hmatníku gitary môžete kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať základné charakteristiky tejto stupnice od základného tónu "a" ako je rozloženie tónov na hmatníku, základný tvar cez dve oktávy a prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 5) v štandardných aj rozšírených pozíciách:
Dorsky modus (ZT) od "D" 9 - 13 poloha cez dve oktávyDorsky modus (ZT) od "A" 4 - 8 poloha cez dve oktávy
Frygicka (Frygicky modus)
Je molová stupnica s malou sekundou na II. stupni. V tejto súvislosti sa hovorí aj o tzv. „frygickej sekunde“. Odvodzujeme ju od III. stupňa ionskej stupnice. Skratka ZT dole znamená "základný tvar" stupnice, zobrazený od základného tónu cez dve oktávy.
Na interaktívnom hmatníku gitary môžete kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať základné charakteristiky tejto stupnice od základného tónu "a" ako je rozloženie tónov na hmatníku, základný tvar cez dve oktávy a prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 5) v štandardných aj rozšírených pozíciách:
Frygicky modus (ZT) od "E" 12 - 15 poloha cez dve oktávyFrygicky modus (ZT) od "A" 5 - 8 poloha cez dve oktávy
Lydicka (Lýdicka, Lydicky modus)
Táto stupnica má na III. Stupni veľkú terciu a teda ide o durovú stupnicu. Typická pre túto stupnicu je zväčšená kvarta tzv.“ lydická kvarta“ na IV. stupni. Ostatné tóny sú zhodné z ionskou stupnicou. Odvodzujeme ju od IV. stupňa ionskej stupnice. Skratka ZT dole znamená "základný tvar" stupnice, zobrazený od základného tónu cez dve oktávy.
Na interaktívnom hmatníku gitary môžete kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať základné charakteristiky tejto stupnice od základného tónu "c" ako je rozloženie tónov na hmatníku, základný tvar cez dve oktávy a prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 5) v štandardných aj rozšírených pozíciách:
Inštruktážne video: GUMM_079 Stupnica C lydicka (lydicky modus) 1.časť
Inštruktážne video: GUMM_080 Stupnica C lydicka (lydicky modus) 2.časť
Inštruktážne video: GUMM_081 Stupnica C lydicka (lydicky modus) 3.časť
Lydicky modus (ZT) od "F" 12 - 15 poloha cez dve oktávyLydicky modus (ZT) od "C" 7 - 10 poloha cez dve oktávy
Mixolydicka (Mixolýdicka, Mixolydicky modus)
Je tiež durová z typickou malou tzv. „mixolydickou septimou“. Ostatné tóny sú zhodné z ionskou stupnicou. Odvodzujeme ju od V. stupňa ionskej stupnice. Skratka ZT dole znamená "základný tvar" stupnice, zobrazený od základného tónu cez dve oktávy.
Na interaktívnom hmatníku gitary môžete kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať základné charakteristiky tejto stupnice od základného tónu "c" ako je rozloženie tónov na hmatníku, základný tvar cez dve oktávy a prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 5) v štandardných aj rozšírených pozíciách:
Inštruktážne video: GUMM_078 Stupnica A mixolydicka (mixolydicky modus)
Mixolydicky modus (ZT) od "G" 2 - 6 poloha cez dve oktávyMixolydicky modus (ZT) od "C" 7 - 11 poloha cez dve oktávy
Aiolska (Eiolska, Aiolsky modus)
V niektorej literatúre je uvádzaná aj ako eiolská stupnica. Má rovnaké tóny ako diatonická molová stupnica. Typické sú poltónové kroky medzi II. a III. stupňom a medzi V. a VI. stupňom. Skratka ZT dole znamená "základný tvar" stupnice, zobrazený od základného tónu cez dve oktávy.
Na interaktívnom hmatníku gitary môžete kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať základné charakteristiky tejto stupnice od základného tónu "a" ako je rozloženie tónov na hmatníku, základný tvar cez dve oktávy a prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 5) v štandardných aj rozšírených pozíciách:
Aiolsky modus (diatonická mol) - základný tvar od "A" 4 - 8 poloha cez dve oktávy
Lokrijska (Lokricka, Lokricky modus)
Niekedy sa označuje aj ako lokrická stupnica alebo lokrijsky (lokricky) modus. Ide o molovú stupnicu. Typickým znakom je poltónový krok medzi I. a II. stupňom a zmenšená kvinta na V. stupni. Skratka ZT dole znamená "základný tvar" stupnice, zobrazený od základného tónu cez dve oktávy.
Na interaktívnom hmatníku gitary môžete kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať základné charakteristiky tejto stupnice od základného tónu "a" ako je rozloženie tónov na hmatníku, základný tvar cez dve oktávy a prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 5) v štandardných aj rozšírených pozíciách:
Lokrijsky modus (ZT) od "H" 7 - 10 poloha cez dve oktávyLokrijsky modus (ZT) od "A" 5 - 8 poloha cez dve oktávy
Lydicko-Mixolydicka kombinovaná
Je typickým príkladom kombinovanej stupnice. Ide o kombináciu lydickej a mixolydickej stupnice (módu) v tom zmysle, že sú v tejto stupnici použité typické stupne pre obidve stupnice. Z toho vyplýva, že táto kombinovaná stupnica obsahuje ako „zväčšenú kvartu“ (4#), ktorú obsahuje lydická stupnica, tak aj „malú septimu“ (7b), typickú pre mixolydický mód. Ide o kombinovanú durovú stupnicu (veľká tercia na III.stupni.) Skratka ZT dole znamená "základný tvar" stupnice, zobrazený od základného tónu cez dve oktávy.
Na interaktívnom hmatníku gitary môžete kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať základné charakteristiky tejto kombinovanej durovej stupnice od základného tónu "c" ako je rozloženie tónov na hmatníku, základný tvar cez dve oktávy a prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 7) v rozšírených pozíciách:
Lydicko-Mixolydicky modus - základný tvar (ZT) od "A" 7 - 11 poloha cez dve oktávy
Dorsko-Frygicka kombinovaná
Vznikne kombináciou dorskeho a frygickeho módu. Pri tejto kombinácii použijeme typické intervaly pre dórsku stupnicu – „veľkú sextu“ (6) a z frygickej stupnice uplatníme typickú „malú sekundu“ (2b). Jedná sa o kombinovanú molovú stupnicu - na III.stupni je malá tercia. Skratka ZT dole znamená "základný tvar" stupnice, zobrazený od základného tónu cez dve oktávy.
Na interaktívnom hmatníku gitary môžete kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať základné charakteristiky tejto kombinovanej molovej stupnice od základného tónu "a" ako je rozloženie tónov na hmatníku, základný tvar cez dve oktávy a prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 7) v rozšírených pozíciách: