.: Päťtónové stupnice - Pentatoniky :.
Táto rodina stupníc sa skladá z
piatich tónov, preto aj názov
pentatoniky. Všetky najznámejšie pentatoniky sú „
anhemitonické" - neobsahujú interval malej sekundy - 1/2 tón. Základom odvodenia pentatonik je
prirodzená pentatonika. Táto spolu
z bluesovou pentatonikou sú z pentatonik v praxi
najpoužívanejšie.
Teoretické odvodenie základných pentatonických stupníc je znázornené na obrázku nižšie:
Vysvetlívky skratiek: v2 = veľká sekunda, m3 = malá tercia, č5 = čistá kvinta, v6 = veľká sexta, 1 = čistá prima, 2 = veľká sekunda, 3b = malá tercia, 3 = veľká tercia, 4 = čistá kvarta, 5 = čistá kvinta 6 = veľká sexta, 7b = malá septima, 7 = veľká septima, (I. - V. stupne stupnice).
Na prvom stupni s tónmi
c1-d1-e1-g1-a1 je
prirodzená pentatonika. Posunutím jej I.stupňa "c1" o oktávu vyššie
d1-e1-g1-a1-c2 vzniká tzv. "
pentatonika II.stupňa", ktorá nemá zavedený iný špecifický názov. Posunutím jej I.stupňa "d1" opäť o oktávu vyššie
e1-g1-a1-c2-d2 vznikne Kaušika. Ak aj Kaušike presunieme základný tón "e1" o oktávu vyššie
g1-a1-c2-d2-e2 vznikne 5-tónová stupnica
Mégha. AK aj jej preložíme I.stupeň o oktávu vyššie
a1-c2-d2-e2-g2 vznikne "
bluesová pentatonika", ktorej sa niekedy hovorí aj "bluesová molová pentatonika", aj keď podľa mňa to nie je celkom správne, lebo úvahy o tónorode sa začali riešiť až u sedemtónových stupníc.
Kliknutím na príslušné tlačidlo sa dozviete detaily o každej stupnici - info sa vyroluje dole nižšie.
Prirodzená pentatonika
Vznikne postavením
štyroch čistých kvínt nad seba: 1 - 5 - 9 – 13 – 17, od C to budú tóny:
C – G – d – a – e1. Ak usporiadame tieto tóny do jednej oktávy dostaneme sled tónov: C – D – E – G – A. (alebo:
c1 – d1 – e1 – g1 – a1), čo zodpovedá intervalovej skladbe
1-2-3-5-6.
Každý
tón stupnice tvorí stupeň označený pod notovou osnovou rímskou číslicou. Rozsah tejto stupnice je určený jej
rozpätím - intervalom medzi okrajovými tónmi (I. a V. stupňom) a
tvorí ho veľká sexta. Aby Vás to neplietlo! Na piatom stupni tejto stupnice je veľká sexta a preto označenie hore nad notovou osnovou 1 až 6 a dole I. až V.
Na
interaktívnom hmatníku gitary môžete
kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať
základné charakteristiky tejto stupnice
od základného tónu "
c" ako je
rozloženie tónov na hmatníku,
základný tvar cez dve oktávy a
prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 5) v štandardných (tesných) pozíciách:
Pentatonika II.stupňa
Názov tejto stupnice je len
pracovný a to
podľa stupňa, od ktorého v prirodzenej pentatonike túto stupnicu odvodzujeme. Na druhom stupni prirodzenej pentatoniky je
veľká sekunda, takže
prirodzená pentatonika od "
C" a
pentatonika II.stupňa od "
D"
sú paralelné = majú rovnaké tóny (ale iný základný tón).
V
notovej osnove vľavo prirodzená pentatonika (c1 - d1 - e1 - g1 - a1), v strede od jej II.stupňa odvodená "
d" pentatonika II.stupňa (d1 - e1 - g1 - a1 - c2) a vpravo tiež pentatonika II.stupňa ale transponovaná do rovnakého základneho tónu "
c" (c1 - d1 - f1 - g1 - b1).
Na
interaktívnom hmatníku gitary môžete
kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať
základné charakteristiky tejto stupnice
od základného tónu "
c" ako je
rozloženie tónov na hmatníku,
základný tvar cez dve oktávy a
prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 5) v štandardných (tesných) pozíciách:
Porovnajme intervalové vzorce pentatonických stupníc
intervaly | 1 | 2 | 3b | 3 | 4 | 4# | 5 | 6b | 6 | 7b |
prirodzená päťtónová | c | d | | e | | | g | | a | |
pentatonika II.stupňa | c | d | | | f | | g | | | b |
Kaušika | c | | es | | f | | | as | | b |
Mégha | c | d | | | f | | g | | a | |
Bluesova pentatonika | c | | es | | f | | g | | | b |
Hindola | c | | | e | | fis | | | a | b |
Tiež
má rovnaké tóny (od rovnakého základného tónu)
ako pentatonická Mégha s
rozdielom, že namiesto veľkej sexty
na V. stupni má malú septimu. Intervalové vzdialenosti pentatoniky II. stupňa v notovej osnove a v TABe:
Táto stupnica obsahuje všetky "dosažiteľné"
čisté intervaly (1 - 4 - 5). prstoklady tejto stupnice sú rovnaké len
su posunuté oproti prirodzenej pentatonike o veľkú sekundu vyššie.
Kaušika
Kaušika znamená v preklade "
noc". patrí medzi
indické pentatoniky. Odvodzujeme ju
od III. stupňa prirodzenej pentatoniky. Z toho vyplýva, že prirodzená pentatonika od "
C" a Kaušika od "
E" obsahujú
rovnaké tóny a
sú teda
paralelné. Kaušika má vyložene
molový charakter. Obsahuje
dva blue tóny (ako bluesová pentatonika) avšak oproti nej
nemá kvintu. Namiesto kvinty je malá sexta. Intervalové vzdialenosti kaušiky v notovej osnove a v TABe:
stupnica-v-notovoej-osnove
Prstoklady tejto stupnice sú rovnaké s prstokladmi prirodzenej pentatoniky len su posunuté. Oproti prirodzenej pentatonike sú o veľkú terciu vyššie.
Na
interaktívnom hmatníku gitary môžete
kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať
základné charakteristiky tejto stupnice
od základného tónu "
c" ako je
rozloženie tónov na hmatníku,
základný tvar cez dve oktávy a
prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 5) v štandardných (tesných) pozíciách:
Porovnajme intervalové vzorce pentatonických stupníc
intervaly | 1 | 2 | 3b | 3 | 4 | 4# | 5 | 6b | 6 | 7b |
prirodzená päťtónová | c | d | | e | | | g | | a | |
pentatonika II.stupňa | c | d | | | f | | g | | | b |
Kaušika | c | | es | | f | | | as | | b |
Mégha | c | d | | | f | | g | | a | |
Bluesova pentatonika | c | | es | | f | | g | | | b |
Hindola | c | | | e | | fis | | | a | b |
Mégha
Mégha znamená v preklade "
ráno". Patrí medzi
indické pentatoniky. Odvodzujeme ju
od IV. stupňa prirodzenej pentatoniky. Je potrebné si uvedomiť, že
na IV. stupni prirodzenej pentatoniky je kvintový interval, z čoho vyplýva, že keď hráme prirodzenú pentatoniku od "
C" má Méhga od "
G" rovnaké tóny a tým pádom
sú paralelné. Takže aj prstoklady budu v podstate rovnaké ale posunuté o kvintu vyššie. Intervalové vzdialenosti méhgy v notovej osnove a v TABe:
stupnica-v-notovej-osnove
Podľa príkladu vidíme, že méhga nemá terciu a obsahuje
všetky dosažiteľné čisté intervaly (1 - 4 - 5). Týmto tónovým zložením je jej použitie špecifické -
používa sa v tóninách o kvartu vyšších ako je jej základný tón, napr.
mégha od "
c"
do F dur.
Na
interaktívnom hmatníku gitary môžete
kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať
základné charakteristiky tejto stupnice
od základného tónu "
c" ako je
rozloženie tónov na hmatníku,
základný tvar cez dve oktávy a
prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 5) v štandardných (tesných) pozíciách:
Porovnajme intervalové vzorce pentatonických stupníc
intervaly | 1 | 2 | 3b | 3 | 4 | 4# | 5 | 6b | 6 | 7b |
prirodzená päťtónová | c | d | | e | | | g | | a | |
pentatonika II.stupňa | c | d | | | f | | g | | | b |
Kaušika | c | | es | | f | | | as | | b |
Mégha | c | d | | | f | | g | | a | |
Bluesova pentatonika | c | | es | | f | | g | | | b |
Hindola | c | | | e | | fis | | | a | b |
Bluesová pentatonika
Vznikne odvodení z prirodzenej pentatoniky tak, že začneme jej V. stupňom:
Táto stupnica má
dva “
blue“ tóny
malú terciu (na II. stupni) a
malú septimu (na V. stupni). Je potrebné si uvedomiť, že V. stupňom prirodzenej pentatoniky je
sextový interval a na tomto tóne sa odvodzuje aj bluesova pentatonika. Táto je potom paralelnou stupnicou k prirodzenej pentatonike. (
c - prirodzená pentatonika,
a - bluesova pentatonika. Majú rovnaké tóny ale začínajú iným základným tónom.)
Na
interaktívnom hmatníku gitary môžete
kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať
základné charakteristiky tejto stupnice
od základného tónu "
c" ako je
rozloženie tónov na hmatníku,
základný tvar cez dve oktávy a
prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 5) v štandardných (tesných) pozíciách:
Porovnajme intervalové vzorce pentatonických stupníc
intervaly | 1 | 2 | 3b | 3 | 4 | 4# | 5 | 6b | 6 | 7b |
prirodzená päťtónová | c | d | | e | | | g | | a | |
pentatonika II.stupňa | c | d | | | f | | g | | | b |
Kaušika | c | | es | | f | | | as | | b |
Mégha | c | d | | | f | | g | | a | |
Bluesova pentatonika | c | | es | | f | | g | | | b |
Hindola | c | | | e | | fis | | | a | b |
Inštruktážne video k bluesovej hexatonike - GUMM_029 Bluesova pentatonika
Hindola
Hindola (v preklade
noc) sa v teoretických prácach
odvodzuje od Lýdickej stupnice a to tak, že
vynecháme II. a
V. stupeň a VII. stupeň znížime o 1/2-tónu. Ešte jednoduchšie je odvodenie z kombinovanej Lýdicko-mixolýdickej stupnice, kde je už VII. stupeň znížený.
Rozoberieme si
odvodenie hindoly od "
C"
Lydickej stupnice:
"C" Lydická stupnica: c - d - e - fis - g - a - h
vynechanie II. a V. stupňa: c - e - fis - a - h
zníženie VII. stupňa: c - e - fis - a - b = HINDOLA
Odvodenie hindoly od "
C"
Lydicko-mixolydickej stupnice:
"C" Lydicko-Mixolydická stupnica: c - d - e - fis - g - a - b
vynechanie II. a V. stupňa: c - e - fis - a - b = HINDOLA
Intervalové vzdialenosti hindoly v notovej osnove a v TABe:
stupnica-v-notovej-osnove
Podľa príkladu vidíme, že hindola
má zvýšený III. stupeň (fis). Ide o
zväčšenú kvartu (4#) a táto stupnica
už nie je "
anhemitonická", pretože
obsahuje interval malej sekundy medzi IV a V. stupňom (a - b). Prstoklady už budú iné ako pri stupniciach odvodených z prirodzenej pentatoniky. Tu sa stretneme s dohmatom nielen malej sekundy ale naopak použijeme aj rozšírený hmat - polohu pri hre tónov "
c - e".
Na
interaktívnom hmatníku gitary môžete
kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať
základné charakteristiky tejto stupnice
od základného tónu "
c" ako je
rozloženie tónov na hmatníku,
základný tvar cez dve oktávy a
prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 5) v štandardných aj rozšírených pozíciách:
Porovnajme intervalové vzorce pentatonických stupníc
intervaly | 1 | 2 | 3b | 3 | 4 | 4# | 5 | 6b | 6 | 7b |
prirodzená päťtónová | c | d | | e | | | g | | a | |
pentatonika II.stupňa | c | d | | | f | | g | | | b |
Kaušika | c | | es | | f | | | as | | b |
Mégha | c | d | | | f | | g | | a | |
Bluesova pentatonika | c | | es | | f | | g | | | b |
Hindola | c | | | e | | fis | | | a | b |