Tieto stupnice obsahujú osem tónov, preto oktatoniky. Tónový materiál a postupy uvedené v schémach stupníc na hmatníku môžeme využiť pri stavbe vlastných sólových schém a kompozícií. Neskôr po zvládnutí hry stupníc v pomalom tempe tempo hry stupníc zrýchlujeme, ale opatrne, dbáme na čistotu hry. Tiež ich môžete hrať aj technikou hmatníkového príklepu a uvolnenia tak, že ľavou (dohmatovou) rukou hráme klasické tóny stupnice a pravou (brnkaciou) rukou hráme rovnaký typ stupnice o niekoľko pražcov vyššie v inej tónine. Hrajme to tak, že dohmat ľavej ruky strieda príklep a uvolnenie ruky pravej. Napríklad „A" a „E" ionská stupnica: Začali by sme dohmatom ukazováku ĽR na 5. pražci struny „E" a po brnknutí tohoto tónu priklepneme ukazovákom PR na 12. pražci stuny „E". Vzápätí by sme uvolňovali tento tón - pridvihnutím prstu PR z 12. polohy na pôvodný tón na 5. pražci. Zaznie teda najskôr tón A potom priklepnuty tón E a nakoniec uvolnením PR opäť tón A. Potom sa presunieme na druhy tón precvičovanej stupnice v tomto prípade na tón „H" v 7. polohe a priklepávali by sme tón Fis v 14. polohe. Z osemtónových stupníc si rozoberieme nasledovne (detaily každej stupnice získate kliknutím na príslušné tlačidlo.)
Symetrická
Bluesova typ A
Bluesova typ B
Bluesova typ C
Symetrická (zmenšená) stupnica
Táto stupnica sa skladá z pravidelne sa striedajúcich intervalov celého tónu a poltónu. Symetrická stupnica v podstate vyplňuje zmenšený septakord (viď kapitolu o akordoch) pomocou poltónových prechodov k nasledujúcemu tónu – z toho vyplýva aj názov zmenšená. Charakterizujme túto stupnicu v notovej osnove:
Pri popise tejto stupnice sme (kvôli prehľadnosti notového zápisu) použili enharmonicku zámenu, keď sme v rámci zápisu tónov (nôt) „as – a“ tieto označili za „malú sextu – tón as =6b“ a „veľkú sextu – tón a = 6“. Medzi nimi je pri takomto označení interval, ktorý sa dá enharmonicky označiť aj ako zväčšená prima = zv1. Symetrická stupnica by sa dala vytvoriť aj s použitím krížikov (#). Využívajú sa aj jej transpozície – prenesenie do inej výšky.
Podľa počtu a rozmiestnenia blue tónov môže mať rôzny tvar (intervalové usporiadanie). V podstate môžu byť tri takéto stupnice, typ A vyzerá nasledovne:
Porovnajme intervalové vzdialenosti a celkovú stavbu týchto stupníc a pre lepšie zapamätanie porovnajme aj ich stupnicové vzorce:
stupne stupnice: I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII.
Typ B: 1 – 2 – 3b – 3 – 4 – 5b – 5 – 7b (blue tóny 3b, 5b, 7b) a nemá sextu.
Typ C: 1 – 3b – 3 – 4 – 5b – 5 – 6 – 7b (blue tóny 3b, 5b, 7b) a nemá sekundu.
V stupnici bluesova osemtónová, typ A sa nachádza malá a veľká tercia (na III. a IV. stupni), kvarta (na V. stupni), čistá kvinta (na VI. stupni), veľká sexta (na VII. stupni) a malá septima (na VIII. stupni) stupnice. Obsahuje dva blue tony malú terciu (3b) a malú septimu (7b). Táto stupnica je zhodná s dórskym modusom ale má navyše aj veľkú terciu a tým pádom aj osem tónov.
Na interaktívnom hmatníku môžete vidieť rozloženie tónov bluesovej osemtónovej stupnice typu A, ako aj jej základný tvar cez dve oktávy od základného tónu "a":
Podľa počtu a rozmiestnenia blue tónov môže mať rôzny tvar (intervalové usporiadanie). V podstate môžu byť tri takéto stupnice, Typ B vyzerá nasledovne:
Porovnajme intervalové vzdialenosti a celkovú stavbu týchto stupníc a pre lepšie zapamätanie porovnajme aj ich stupnicové vzorce:
stupne stupnice: I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII.
Typ B: 1 - 2 - 3b - 3 - 4 - 5b - 5 - 7b (blue tóny 3b, 5b, 7b) a nemá sextu.
Typ C: 1 - 3b - 3 - 4 - 5b - 5 - 6 - 7b (blue tóny 3b, 5b, 7b) a nemá sekundu.
V stupnici sa nachádza malá a veľká tercia (na III. a IV. stupni), kvarta (na V. stupni), zmenšená kvinta (na VI. stupni) čistá kvinta (na VII. stupni) a malá septima (na VIII. stupni) stupnice.
Na interaktívnom hmatníku môžete vidieť rozloženie tónov bluesovej osemtónovej stupnice typu B, ako aj jej základný tvar cez dve oktávy od základného tónu "a":
Podľa počtu a rozmiestnenia blue tónov môže mať rôzny tvar (intervalové usporiadanie). V podstate môžu byť tri takéto stupnice, Typ C vyzerá nasledovne:
Porovnajme intervalové vzdialenosti a celkovú stavbu týchto stupníc a pre lepšie zapamätanie porovnajme aj ich stupnicové vzorce:
stupne stupnice: I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII.
Typ B: 1 - 2 - 3b - 3 - 4 - 5b - 5 - 7b (blue tóny 3b, 5b, 7b) a nemá sextu.
Typ C: 1 - 3b - 3 - 4 - 5b - 5 - 6 - 7b (blue tóny 3b, 5b, 7b) a nemá sekundu.
V stupnici sa nachádza malá a veľká tercia (na II. a III. stupni), kvarta (na IV. stupni), zmenšená kvinta (na V. stupni) čistá kvinta (na VI. stupni), veľká sexta (na VII. stupni) a malá septima (na VIII. stupni) stupnice. tento typ bluesovej osemtonovej stupnice nemá sekundový interval. Na II.stupňi sa nachádza malá tercia!
Na interaktívnom hmatníku môžete vidieť rozloženie tónov bluesovej osemtónovej stupnice typu C, ako aj jej základný tvar cez dve oktávy od základného tónu "a":