.: Šesťtónové stupnice - Hexatoniky :.
Z historického hľadiska ich odvodzujeme
pridaním ďalšej kvinty alebo
vyplňovaním maloterciových medzier v pentatonikách. Tieto stupnice sú
typické tým, že obsahujú šesť tónov. Tvoria
spojovací článok medzi päťtónovými stupnicami (pentatonikami) a sedem tónovými stupnicami (septatonikami), ktoré sú najpoužívanejšie.
Prirodzená šesťtónová - Hexatonika
Vznikne postavením
piatich čistých kvínt nad seba: 1 - 5 - 9 – 13 – 17 - 21, od C to budú tóny: C – G – d – a – e1 – h1. Ak usporiadame uvedené tóny
do jednej oktávy dostaneme sled – zoskupenie tónov :
C – D – E – G – A - H. (alebo: c1 – d1 – e1 – g1 – a1 – h1) čo zodpovedá
intervalovej skladbe 1 – 2 – 3 – 5 – 6 - 7.
Rozsah tejto stupnice je určený intervalom medzi I. a VI. stupňom a tvorí ho
veľká septima.
Na
interaktívnom hmatníku gitary môžete
kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať
základné charakteristiky tejto stupnice
od základného tónu "
c" ako je
rozloženie tónov na hmatníku,
základný tvar cez dve oktávy a
prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 5) v štandardných (tesných) pozíciách:
Bluesová šesťtónová hexatonika
Odvodenie tejto stupnice
nevychádza z prirodzenej hexatoniky ale jej tóny sú vyhľadávaným materiálom ku stavbe gitarových sól. Táto stupnica má oproti bluesovej pentatonike ďalší blue tón –
zmenšenú kvintu (5b)
Táto stupnica
má tri “
blue“ tóny
malú terciu (na II. stupni),
zmenšenú kvintu (na IV. stupni) a
malú septimu (na VI. stupni).
Poltónové kroky medzi kvartou (f1), zmenšenou kvintou (gb1) a kvintou (g1) dotvárajú jej nezameniteľný charakter.
Na
interaktívnom hmatníku gitary môžete
kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať
základné charakteristiky tejto stupnice
od základného tónu "
c" ako je
rozloženie tónov na hmatníku,
základný tvar cez dve oktávy a
prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 5) v štandardných (tesných) pozíciách:
Inštruktážne video k bluesovej hexatonike - GUMM_030 Bluesova hextatonika
Celotónová stupnica
Typickým javom v tejto stupnici je, že
susedné tóny sú od seba vzdialené vždy o celý tón. Pre prax s toho vyplýva jednoznačný záver -
existujú len
dva výškové varianty tejto stupnice, ostatné sú v podstate s nimi zhodné:
1. výšková varianta:
c - d - e - fis - as - b
2. výšková varianta:
des - es - f - g - heses - ces1 V druhom variante "heses"
znie ako "a" (
enharmonická zámena). Intervalový
vzorec tejto
stupnice by sa mohol zapísať aj takto:
1 - 2 - 3 -4# - 6b - 7b
obrazok - notova osnova celotonovej stupnice
Ak by sme pokračovali a odvodili túto stupnicu od tónu "
d", boli by tóny tejto stupnice rovnaké ako vo variante 1. iba základný tón by bol iný:
d - e - fis - as - b - c1, ďalší posun o tón:
e - fis - as - b - c1 - d1 atď...
Prstoklady tejto stupnice môžu byť rôzne. Základný tvar v tomto prípade
stráca zmysel, nakoľko sú
len dva výškové varianty a v ostatných výškach sa tóny opakujú.
Na
interaktívnom hmatníku gitary môžete
kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať
základné charakteristiky tejto stupnice
od základného tónu "
c" ako je
rozloženie tónov na hmatníku,
základný tvar cez dve oktávy a
prstoklady v rámci troch polôh v rozšírených pozíciách:
Dípaka
Ide o indickú hexatoniku, ktorá vyjadruje v preklade poobedie.
Na téme sa pracuje!
Svirága
Ide o indickú hexatoniku, ktorá tiež vyjadruje poobednú dennú dobu - iný výraz.
Na téme sa pracuje!