Natural harmonics - prirodzené harmonické flažolety
Môžeme ich vytvoriť na každej strune gitary nad 5, 7, 12, 19, a 24 pražcom. Ja ich zaraďujem to tzv.
1. skupiny flažoletov (skupina, ktorá je relatívne
najľahšie vytvoriteľná) a v schéme vyššie je označená číslom "
1".
Úplne najľahšie vytvoríte
flažolet nad 12 pražcom, ako to bolo už vyššie popísané, kde je tolerancia presnosti dohmatu nad pražcom najväčšia. Potom sú to flažolety nad
7 a
5 pražcom ale aj
19 a
24 pražcom.
Vyskúšajte si ich a sami zistíte o čo presnejšie musíte hrať (presnosť flažoletového dotyku - dohmatu a aj synchronizácia).
Flažolety nad 5. pražcom - Flažoletový dotyk - dohmat vykonávate už vyššie popísaným spôsobom prstami ĽR alebo PR
presne nad 5. pražcom. Vzniknú
o oktávu vyššie znejúce čisté kvinty tónov, oproti tónom, ktoré by inak zazneli normálnym dohmatom k tomuto pražcu, resp.
o dve oktávy vyššie tóny ako je výška predmetnej struny, ako popisuje tabuľka:
názov struny | štandardný dohmat | flažoled nad 5.pražcom |
e1 | a1 | e3 |
h | e1 | h2 |
g | c1 | g2 |
d | g | d2 |
A | d | a1 |
E | A | e1 |
Flažolety nad 7. pražcom - Flažoletový dotyk - dohmat vykonávate už vyššie popísaným spôsobom prstami ĽR alebo PR
presne nad 7. pražcom. Vzniknú tóny
o oktávu vyššie oproti tónom, ktoré by zaznely normálnym dohmatom k tomuto pražcu, resp.
o dve oktávu vyššia kvinta ako je výška predmetnej struny, ako popisuje tabuľka:
názov struny | štandardný dohmat | flažoled nad 7.pražcom |
e1 | h1 | h2 |
h | fis1 | fis2 |
g | d1 | d2 |
d | a | a1 |
A | e | e1 |
E | H | h |
Flažolety nad 12. pražcom - Tieto flažolety sú vôbec
najľahšie vytvoriteľné. Skúšaním ich tvorby zistíme, že presnosť flažoletového dohmatu - dotyku nad 12 pražcom
je najvoľnejšia. Dokonca na strunách E - A -d -g - h -e1 sme schopní tieto flažolety vytvoriť už niekde za 11 pražcom (tým vás na takéto nepresnosti nenavádzam), preto aj to označenie (prerušovaná čiara) vyššie v obrázku flažoletov. Pri tvorbe flažoletov nad 12 pražcom
vznikajú tóny, ktoré
výškovo zodpovedajú tónom vytvoreným normálnym dohmatom, resp. tóny
o oktávu vyššie ako je príslušná struna.
názov struny | štandardný dohmat | flažolet nad 12.pražcom |
e1 | e2 | e2 |
h | h1 | h1 |
g | g1 | g1 |
d | d1 | d1 |
A | a | a |
E | e | e |
Flažolety nad 19. pražcom - Dosiahneme nimi tie isté tóny, ako pri flažoletoch nad 7.pražcom. Vzniknuté tóny sa výškovo rovnajú tónom, ktoré by vznikli normálnym dohmatom na 19.pražci.
Taká vychytávočka: Ak na strunách E - A - d - g zahráme takýto flažolet nad 18.pržcom, zaznie flažolet ako nad 19.pražcom, ale spolu s ním
zaznie ešte ďalší tón! Vyskúčajte si to. Uvedený ďalší tón je síce v pozadí ale je počuteľný a mení charakter takéhoto flažoletu.
názov struny | štandardný dohmat | flažolet nad 19.pražcom |
e1 | h2 | h2 |
h | fis2 | fis2 |
g | d2 | d2 |
d | a1 | a1 |
A | e1 | e1 |
E | h | h |
Flažolety nad 24. pražcom - Gitary typu jumbo alebo aj obyčajné španielky
nemajú hmatníky s rozsahom 24 pražcov. Tento flažolet sa ale dá vykonávať
nad telom - vrchnou doskou, len treba nájsť to správne miesto,
kde sa nachádza ďalšia oktáva. U
elektrických gitar je 24 bežnejší jav, takže tu vykonávame tento flažolet nad 24 pražcom. Ak má gitara 21 alebo 22 pražcov, tak tento flažolet vykonávame častokrát nad hmatníkovým snímačom u dvojcievkového humbuckera by to malo byť nad cievkou bližšie pri hmatníku. Hovorí sa tomu aj tvorenie prirodzených flažoletov
nad rytmickým snímačom (harmonics above the rythm picup). Toto mieste sa nachádza cca 25 mm za 22 pražcom pri menzúre 650 mm. Flažoletovým dohmatom nad 24 pražcom (alebo na mieste, kde by sa tento pražec nachádzal) vytvoríme
tie isté tóny ako flažoletmi
nad 5 pražcom. Tieto tóny sú rovnaké, ako tóny
štandardne dohmatnute na tomto mieste.
názov struny | štandardný dohmat | flažolet nad 24.pražcom |
e1 | e3 | e3 |
h | h2 | h2 |
g | g2 | g2 |
d | d2 | d2 |
A | a1 | a1 |
E | e1 | e1 |
Ak pozorne sledujeme vytváranie prirodzených flažoletov zistíme, že
existujú aj ďalšie miesta, kde je možné ich vytvoriť. V schéme na začiatku sú tieto miesta
označené číslom "
2" pod hmatníkom a určujú na jednotlivých strunách miesta, kde vytvoríme prirodzené flažolety.Tieto síce znejú slabšie, ale dobrou technikou ich dokážene vytvoriť aj na akustickej gitare, prípadne na elektrickej gitare s použitím skreslenia idú vytvoriť pomerne jednoducho (po získaní určitej praxe). Tieto tvoria tzv.
2 skupinu flažoletov. Vytvoríme ich nad 3, 4, 9 a 16 pražcom.
Flažolety 2. skupiny Flažolety nad 3. pražcom - Flažoletový dohmat musí byť vykonaný presne nad 3 pražcom a celá technika musí byť presná a koordinovaná. Aj maličká odchylka znamená nezdar. Pri tomto vznikajú flažoletové tóny, ktoré sú o
čistú kvintu vyššie ako flažolety
nad 5 pražcom. Poznámka: Pre jednoduchosť
budeme túto skupinu flažoletov porovnávať s tónom flažoletu, ktorý by vznikol
nad 5 pražcom príslušnej struny.
názov struny | flažolet nad 5.pražcom | flažolet nad 3.pražcom |
e1 | e3 | h3 |
h | h2 | fis3 |
g | g2 | d3 |
d | d2 | a2 |
A | a1 | e2 |
E | e1 | h1 |
Flažolety nad 4. pražcom - Sú s tejto 2 skupiny relatívne
najľahšie vytvoriteľné. Opäť vykonávame flažoletový dohmat - vlastne
je to dotyk presne nad 4 pražcom. Poznámka: Ak vykonáme flažoletový dohmat
nad 9 a
16 pražcom, dosiahneme
rovnaké tóny ako znejú
nad 4 pražcom!) Vyskúšajte to. Dohmatom
nad 4, 9 a 16 pražcom dosiahneme tóny
o veľkú terciu vyššie ako je flažolet vytvorený
nad 5 pražcom príslušnej struny.
názov struny | flažolet nad 5.pražcom | flažolet nad 4 (9/16).pražcom |
e1 | e3 | gis3 |
h | h2 | dis3 |
g | g2 | h2 |
d | d2 | fis2 |
A | a1 | cis2 |
E | e1 | gis1 |
Flažolety 3. skupiny Najnáročnejšie na presnosť a koordináciu flažoletovej techniky sú
flažolety 3. skupiny, ktoré na akustike (čistom zvuku na elektrickej gitare)
znejú slabo, avšak pri použití skreslenia na el. gitare a dobrej technike ich vieme dostatočne zvýrazniť a tým aj vytvoriť. pri ich vyznení sa často objevujú aj iné zvuky - tóny ako alikvoty, podľa toho ako presne dohmatneme.
Flažolety 3. skupiny (je ich viacej ako uvádzam), tvoríme
najčastejšie na týchto miestach: pred 2 pražcom, nad 2 pražcom, za 2 pražcom, pred 3 pražcom, tesne pred 6 pražcom, medzi 9 a 10 pražcom, medzi 14 .- 15 pržcom, nad 17 pražcom a nad 22 pražcom.
Flažolety pred 2. pražcom - Technika a koordinovanosť musí byť precízna. Aj tak vzniknutý flažolet znie pomerne slabo, prípadne aj s pazvukmi. Ak ho dostatočne vieme zvýrazniť, dostaneme na tomto mieste tóny, ktoré sú
o veľkú decimu vyššie ako flažoletové dohmaty
nad 5 pražcom. Mieste flažoletového dohmatu sa nachádza
tesne pred 2 pražcom.
Flažolety nad 2. pražcom - Flažoletový dotyk - ohmat sa vykonáva
presne nad 2 pražcom. Opäť je treba veľmi presné vykonanie. Ak sa vám to podarí, zaznie tón
o veľkú nonu vyšší ako flažolet
nad 5 pražcom.
Flažolety za 2. pražcom - Nachádzajú sa
asi v 1/3 vzdialenosti medzi 2 a 3 pražcom. Treba presný dohmat a súčinnosť pri jeho tvorbe, inak nevyznie. Je trochu výraznejší. Na tomto mieste vzniknú tóny, ktoré sú
o oktávu vyššie ako prirodzené flažolety
nad 5 pražcom príslušnej struny.
Flažolety pred 3. pražcom - Miesto flažoletového dohmatu sa nachádza cca
v 2/3 vzdialenosti medzi
2 a 3 pražcom. Výraznosťou sa približuje flažoletom vytvoreným za 2 pražcom. Na tomto mieste vzniknú tóny, ktoré sú o
malú septimu vyššie ako flažolety hrané
nad 5 pražcom. Rovnaké tóny dostaneme ak použije,e túto techniku medzi
9 a 10 pražcom, resp. mierne bližšie k 10 pražcu ( už skoro v 2/3). Aplikovanie tejto techniky
nad 22 pražcom má rovnaký výsledok ako aj tóny vytvorené
tesne pred 6 pražcom a medzi
14 a 15 pražcom predmetnej struny. (Vzniknú
rovnaké tóny: pred 3 pražcom = tesne pred 6 pražcom = medzi 9 a 10 pražcom =medzi 14 a 15 pražcom = nad 22 pražcom.)
Flažolety nad 17. pražcom - Znejú rovnako ako prirodzené flažolety vytvorené za 2.pražcom, tj. sú
o oktávu vyššie ako tóny vytvorené nad 5.pražcom každej struny.
Technikou tvorby prirodzených flažoletov môžeme vytvárať flažolety aj na iných miestach hmatníku ako je doteraz uvedené, avšak prebrali sme si tie najpoužívanejšie. Pre prehľadnosť uvádzam nižšie v tabuľke všetky flažolety 3.skupiny s možnosťou porovnania s flažoletmi, ktoré vzniknú nad 5.pražcom každej struny:
názov struny: | E | A | d | g | h | e1 |
flažolet nad 5.pražcom | e1 | a1 | d2 | g2 | h2 | e3 |
flažolet pred 2.pražcom | gis4 | dis4 | h3 | fis2 | cis2 | gis2 |
flažolet nad 2.pražcom | fis4 | cis4 | a3 | e3 | h2 | fis2 |
flažolet za 2.pražcom | e4 | h3 | g3 | d3 | a2 | e2 |
flažolet pred 3.pražcom | d4 | a3 | f3 | c3 | g2 | d2 |
flažolet pred 6.pražcom | d4 | a3 | f3 | c3 | g2 | d2 |
flažolet medzi 9 a10.pražcom | d4 | a3 | f3 | c3 | g2 | d2 |
flažolet medzi 14 a15.pražcom | d4 | a3 | f3 | c3 | g2 | d2 |
flažolet nad 17.pražcom | e4 | h3 | g3 | d3 | a2 | e2 |
flažolet nad 22.pražcom | d4 | a3 | f3 | c3 | g2 | d2 |
Na záver k technike hry prirodzených flažoletov (natural harmonics) uvádzam
zaujimavú postupnosť. Zahrajte po sebe prirodzené flažolety na týchto miestach (spolu
šesť flažoletov na každej strune):
nad 5.pražcom - nad 4.pražcom - nad 3.pražcom - pred 3.pražcom - za 2.pražcom - nad 2.pražcom.
Prvé tri flažolety tohto sledu
vytvárajú durový trojzvuk - intervaly
1 - 3 - 5. Na strune "
g" by to bol
G dur, na strune "
d" by išlo o
D dur atď. Vyskúšajte si to na všetkých strunách. Ťažšie to pôjde na najtenších melodických strunách "h" a "e1".
Ak sledujeme súvislosti v
prvých štyroch flažoletov tohto sledu zistíme, že sa jedná o štvorzvuky, konkretne o
dominantný septakord. Na strune "
g" to bude
dominantný septakord G7 a podobne to môžete odvodiť aj na ostatných strunách gitary.
Sled prvých piatich flažoletov dáva dohromady opäť
dominantný septakord doplnený o oktávu prvého tónu. Ak zahráme
sled všetkých šiestich flažoletov v predmetnom slede - uvedenom príklade,
dostaneme dominantný septakord s veľkou nonou s oktávovým zdvojením základného tónu flažoletu.
inštruktážne video Natural harmonics sled tónov - elektrická gitara / drive
GU-0095_Natural harmonics - clean sound
GU-0095_Natural harmonics - distortion sound