.: Skratky :.
V predchádzajúcom texte sme sa dozvedeli, že písmeno označuje nielen
základný tón ale aj
celý durový kvintakord postavený na danom tóne. Jednou z najviac používaných skratiek okrem spomenutého „
sus" je označenie molového kvintakordu, ktorý bol v minulosti označovaný malým písmenom. V súčasnosti pre označenie molového kvintakordu používame skratku „mi" alebo len "m", napr.: C mol =
Cmi (Cm = c-es-g), D mol =
Dmi (Dm = d-f-a), F mol =
Fmi (Fm = f-as-c), G mol =
Gmi (Gm = g-b-d) atď..
Ďalšou často používanou skratkou je „
add" ktorá určuje, že interval pred ktorým je táto skratka uvedená je pridaný a nemá súvislosť s akordovou triedou. Napr.:
Cadd9 = c-e-g-d1. Ide o durový kvintakord (c-e-g) ku ktorému je
pridaná veľká nona „d1" Ale pozor, takýto akord na rozdiel od akordu C9 neobsahuje malú septimu „b"! Aj v prípade kvintakordov,
kde je pridaná sexta (nie nahradená - sus) by sme mohli použiť skratku add, ale toto sa do praxe nezaužívalo, napr.: C6 = Cadd6 = c-e-g-a. Skratka „add"
hľadá zmysel skôr v označení pridaných vyšších (rozšírených) intervalov - viď kapitolu o intervaloch. Skratka „add" sa píše
za písmenové označenie akordu pred označenie pridaného intervalu alebo
do mocniny písmenového základu. Tiež ostatné čísla by sa mohli objaviť v mocnine písmena (ako horný index).
Skratka „
zv" sa používa
pre označenie zväčšeného kvintakordu, napr.:
Czv = c-e-gis, Gzv = g-h-dis, Azv = a-cis-eis, atď.. Takéto značenie je odvodené od slova „zväčšený". V zahraničnej literatúre sa vyskytuje pre rovnaký typ akordu skratka „
aug" odvodená od anglického slova augmented = zväčšený. Napr.:
Daug = d-fis-ais. Skratka „aug"
nemusí označovať len
zväčšenú kvintu ale
aj zväčšenie iného čistého intervalu, najčastejšie undecimy, ako napr.:
C11aug = c-e-g-b-d1-fis1, alebo: F11aug = f-a-c1-es1-g1-h1.
Pre označenie veľkej septimy v septakorde (ale aj v nonovom, undecimovom a tiež tercdecimovom akorde sa zaužívala skratka „
maj" buď samostatne alebo v spojitosti
z číslom 7, či M7, alebo tiež ako skratka mj7, mj napríklad:
Cmaj7 = Cmaj = Cmj7 = Cmj = c-e-g-h. Označenie veľkej septimy (ak sa v akorde nachádza)
musíme použiť aj vo vyšších akordových triedach u nonových, undecimových i tercdecimových akordov, napr.:
D11maj7= d-fis-a-cis-e-g, kde „cis" je veľká septima a „g" je čistá undecima.
Skratka „
dim" (anglicky
diminished = zmenšený) sa používa na označenie
zmenšene zmenšeného septakordu (obsahuje tri malé tercie po sebe). Napr.:
Cdim = c-es-ges-heses. Nezabudnite dôsledne rozlišovať tento akord od zmenšeného kvintakordu (trojzvuku)!
Zapamätajme si:označenie molového kvintakordu skratkou „
mi"
označenie akordu s pridaným intervalom skratkou „
add" pred číselné označenie intervalu
označenie zväčšeného kvintakordu skratkami „
zv" alebo „
aug"
pre označenie veľkej septimy použijeme skratku „
maj" (v spojení alebo bez s číslom „7")
pri použití intervalu čistej kvarty (4) alebo veľkej sekundy (2) ide väčšinou o nahradenie tercie v akorde a potom musíme použiť skratku
sus.
skratka „
dim" označuje zmenšene zmenšený septakord (diminished)
použitie skratky „
sus" sme si už vysvetlili vyššie