.: Základné intervaly :.
Intervaly odvodené zo základnej diatonickej rady
tvoria skupinu základných intervalov (1 = prima, 2 = sekunda, 3 = tercia, 4 = kvarta, 5 = kvinta, 6 = sexta, 7 = septima a 8 = oktáva). Sú to tzv.
pôvodné intervaly. Základné intervaly si rozoberieme v detailoch. Pre bližšie informácie k príslušnému intervalu kliknite na tlačidlo nižšie. Vo videu si môžete pozrieť odvodenie základných intervalov od "c" na hmatníku gitary.
1. Prima
Tvorí ju nulová vzdialenosť,
0 poltónov, 0 centov
medzi dvomi rovnakými tónmi. Označme tóny diatonickej rady rímskymi číslicami od I až po VIII. Tieto čísla tvoria stupne diatonickej rady:
V prípade primy je dôležité si uvedomiť, že porovnávané tóny
nemajú len rovnakú výšku, ale aj notový pravopis. To znamená, že porovnávané tóny majú rovnaký stupňový základ. Napríklad: tóny
Cis - Cis tvoria spolu interval primy, ale
tóny Cis - des primou nie sú aj
keď je medzi nimi nulová výšková vzdialenosť. Nie je totiž splnená podmienka
rovnakého tónového základu. V tóne „Cis" je základom tón „c" -
I. stupeň diatonickej rady a v tóne „des" je základom tón „d", ktorý tvorí
II. stupeň DR.
V notovej osnove sú uvedené všetky pôvodné primy v diatonickej rade:
Pri základnom odvodení z DR dostávame len čisté primy. Na hmatníku gitary
tvoria čisté primy rovnaký dohmat - ten istý tón. Porovnávanie dvoch rovnakých tónov na hmatníku a príklady čistých prím môžete vidieť na obrázku nižšie vľavo. Smer šípiek označuje možný posun odvodenia intervalov po hmatníku.
Primy na hmatníku:
čisté primy zväčšené primy Zväčšené primy (vyššie vpravo) dostaneme
zvýšením alebo znížením jedného z tónov o poltón pri zachovaní notového pravopisu - písmenového základu. Takéto intervaly v DR nenájdeme, lebo
ide o chromatické, tzv. poltónové posunutie jedného z porovnávaných tónov. Zväčšená prima znie ako malá sekunda. Spojnica tónov, hrubá čiara, určuje interval na hmatníku.
2. Sekunda
Tvorí ju vzdialenosť
medzi susednými tónmi (stupňami) v diatonickej rade. Táto môže byť malá alebo veľká.
Malá sekunda (m.2) má veľkosť
jedného poltónu a
veľká sekunda (v.2) má veľkosť
celého tónu (dva poltóny). Ak má ísť naozaj o sekundu musí byť splnená podmienka, že porovnávané tóny
majú tónový základ v rámci susedných tónov DR. Napríklad,
c - d je veľká sekunda (v.2 - vzdialenosť dvoch poltónov) a
e - f je malá sekunda (m.2 - vzdialenosť poltónu), atď. Je dôležité, že porovnávané tóny majú písmenový základ ako susedné tóny (stupne) DR.
V notovej osnove sú uvedené všetky pôvodné (malé aj veľké) diatonické sekundy:
Na hmatníku gitary určuje interval
malej sekundy vzdialenosť dvoch susedných pražcov (poltón) na rovnakej strune.
Veľká sekunda sa nachádza o dva pražce vyššie alebo nižšie v rámci rovnakej struny.
Zväčšené sekundy sú sekundy ešte o poltón väčšie ako veľké (maju tri poltóny)
pri zachovaní označenia tónového základu. Zvukovo znejú ako malé tercie. Na hmatníku gitary vidíme príklady malých, veľkých a zväčšených sekúnd:
sekundy:
malé sekundy veľké sekundy zväčšené sekundy
3. Tercia
Tvorí vzdialenosť troch stupňov diatonickej rady medzi porovnávanými tónmi. Medzi porovnávaným tónmi DR leží jeden stupeň.
V diatonickej rade sú dva typy tercií.
Malá tercia (m.3) má vzdialenosť troch poltónov a
veľká tercia (v.3) štyroch poltónov. Ak má ísť skutočne o terciu, musí byť vzdialenosť písmenových základov tri stupne. V notovej osnove vidíme všetky pôvodné tercie v DR:
Na hmatníku by sme hľadali
malé tercie o tri pražce vyššie alebo nižšie na rovnakej strune (obrázok vľavo) alebo by sme ich hrali cez susedné struny (obrázok vpravo), tak ako to ukazujú príklady na hmatníku nižšie:
Veľké tercie sa nachádzajú o štyri pražce vyššie alebo nižšie na rovnakej strune (obrázok vľavo). Tiež by sme ich mohli hrať cez susedné struny (obrázok vpravo), tak ako to ukazujú príklady na hmatníku nižšie:
Tercie: Malá tercia
g - b na strunách E - A
Malá tercia
a1 - c2 na strunách g - h
Veľká tercia
h - dis1 na strunách A – d.
4. Kvarta
Je vzdialenosť medzi
I. a IV. stupňom v DR. Rovnako musíme zachovať aj písmenový základ. Medzi tónmi sa nachádzajú dva tóny (stupne) DR.
Pri odvodzovaní kvárt v DR zistíme jednu zaujímavosť.
Všetky odvodené kvarty sú čisté (č.4) len interval
f - h má veľkosť
zväčšenej kvarty (zv.4). Toto súvisí s už spomínaným problémom okolo
tritonus diabolicus - viď základy moderného notopisu. Čistá kvarta má veľkosť
piatich poltónov (3 a 1/2 tónu). Čisté kvarty DR v notovej osnove:
Príklady čistých kvárt na hmatníku gitary (vľavo na jednej strune, vpravo na susedných strunách):
5. Kvinta
Je vzdialenosť
piatich stupňov medzi tónmi DR, čo platí tiež o písmenovom označení - základe. Medzi tónmi, ktoré porovnávame, sa nachádzajú tri stupne DR.
Všetky kvinty pri odvodení z diatonickej rady (DR)
sú čisté (č.5 - vzdialenosť
sedem poltónov),
avšak pri tónoch h1 - f2, resp. nadol f2 - h1,
ide o zmenšenú kvintu (zm.5 - vzdialenosť
šesť poltónov), teda sme opäť pri intervale diabolskeho tritonusu (tritonus diabolicus), ktorý vytvárajú intervaly zväčšenej kvarty alebo zmenšenej kvinty,
tritonus = tri celé tóny. V notovej osnove sú zapísané všetky pôvodné kvinty:
Príklady čistých kvínt na hmatníku gitary (vľavo na priamo susednej strune, vpravo na ďalších susedných strunách):
Zmenšené kvinty (zm.5) na hmatníku gitary (vľavo) sú intervalom vyvolávajúcim
veľké napätie. Zmenšená kvinta je zvukovo identická so zväčšenou kvartou.
Neskôr, pri akordoch, sa častejšie stretneme aj so zväčšenými kvintami (zv.5 - vzdialenosť ôsmich poltónov, schéma vpravo).
Zväčšená kvinta má veľkosť ako malá sexta, ale jej zápis do notovej osnovy (pravopis) a odvodenie sú iné:
Zmenšené a zväčšené kvinty:
Zmenšené kvinty Zväčšené kvinty
6. Sexta
Je vzdialenosť
šiestich stupňov medzi tónmi diatonickej rady (DR), čo platí tiež o písmenovom označení. Medzi tónmi, ktoré porovnávame, sa nachádzajú štyri stupne DR.
Pri odvodení sext z DR zistíme
malé a
veľké sexty.
Malá sexta (m.6) má
veľkosť ôsmich poltónov a
veľká sexta (v.6)
deviatich poltónov. V notovej osnove sú uvedené všetky sexty odvodené z DR:
Na hmatníku gitary hráme sexty spravidla cez dvojice susedných strún, ako to ukazujú schématické príklady na hmatníku:
Malé sexty
Veľké sexty
7. Septima
Je vzdialenosť siedmich stupňov medzi tónmi diatonickej rady (DR), čo platí tiež o písmenovom označení. Medzi tónmi, ktoré porovnávame, sa nachádza päť stupňov DR.
Pri odvodení septím z DR zisťujeme malé a veľké septimy.
Malá septima (m.7) má veľkosť
desiatich poltónov a
veľká septima (v.7)
jedenástich poltónov. Ak by sme brali tón „c1" v slede tónov: ... c – d – e – f – g – a – h – c1 ...
ako začiatok novej , vyššie položenej DR, potom tón „h" je posledným, VII. stupňom v danej DR
v rámci jednej oktávy, jednej výškovej polohy. V notovej osnove sú uvedené všetky pôvodné septimy odvodené z DR:
Na hmatníku gitary hráme septimy obyčajne cez dvojice strún, tak ako to ukazujú schématické príklady:
Malé septimy
Veľké septimy
Pri intervaloch
čistá kvinta, veľká sexta a malá septima sa na chvíľku zastavíme.
Bluesová alebo
R&R hudba, avšak aj iné štýly, využívajú často tieto intervaly pri rytmickom sprievode, ako to ukazujú zábery hry na strunách E - A. Fotografia pod tabuľkou znázorňuje tri rôzne sledy (kombinácie) na štyri doby.
Kvinta na strunách E - A --- Sexta na strunách E - A --- Septima na strunách E - A --- Sexta na strunách E - A
Podľa záberov vidíme, že
kvintový interval držíme ukazovákom a prstenníkom ĽR. Pri dohmate
veľkej sexty (záber druhý a štvrtý zľava) tento kvintový hmat stále držíme a malíček ĽR pridáva hmat veľkej sexty. Posunutím malíčka ĽR o poltón vyššie dostaneme interval
malej septimy (záber tretí zľava). Pri hmate malej septimy je potrebné viac roztiahnuť prsty ĽR a preto tento hmat precvičujte opatrne. Návrat na sextu je opačný, malíčkom ĽR sa posunieme po hmatníku o poltón nižšie.
8. Oktáva
Je vzdialenosť ôsmich stupňov medzi tónmi diatonickej rady (DR). Ide o interval, v ktorom sú porovnávané dva rovnako označené tóny (písmenový základ), ale
vo vyššej polohe. Medzi tónmi, ktoré porovnávame, sa nachádza šesť stupňov diatonickej rady:
Oktáva vždy začína novú diatonickú radu vo vyššej alebo nižšej polohe. Pri odvodení z DR má tento interval rovnakú veľkosť
čistá oktáva. V notovej osnove sú uvedené čisté oktávy k tónom DR:
Na hmatníku
hráme najčastejšie čisté oktávy na rovnakej, priamo susednej alebo ďalších susedných strunách (ob jednu alebo dve struny):