.: Nedoškálne tóny aiolskeho modu a ich rozvedenie :.
V tejto časti si povieme niečo o nedoškálnych tónoch vziknutých pri
alterácii1 aiolskej stupnice. Ide o nedoškálne tóny
molovej melodickej stupnice, avšak ide o aiolskú melodickú stupnicu v ktorej budeme zvyšovať
6. a 7. stupeň o jeden poltón. Prečo aj v názve zdôrazňujeme že ide o nedoškálne tóny aiolskej stupnice: pretože v tejto časti budeme pojednávať len o nedoškálych tónoch na 6. a 7. stupni ktoré vznikajú práve v aiolskej stupnici. Molová tónina má totiž viecero nedoškálnych tónov ktoré sa aj rôzne rozvádzajú podľa toho z akého modu pochádzajú.
1/ Prirodzená molová stupnica (aiolská). Ziadne tóny niesú zmenené a teda nezmenené sú aj jej harmonické funkcie
2/ Melodická molová stupnica. 6. a 7. stupeň sú oproti prirodzenej molovje stupnici zvýšené. Tieto zvýšené tóny sa prejavia v harmonických funkciách melodickej molovej stupnice a to tak že dôjde ku zmene akordov na jej jednotlivých stupňoch.
Vo vyššie uvenených príkladoch vidíme že
zvýšením 6. a 7. stupňa molovej stupnice sme získali dalšie akordy, ktoré môžeme pri konštruovaní vlastnej harmónie využiť. Pokiaľ
prirodzená molová stupnica nám dáva
7 rôznych kvintakordov,
melodická molová stupnica nám
dáva dalších 6 nových kvintakordov a teda umožňuje nám skonštruovať
bohatšiu harmóniu.
Rozvedenie nedoškálnych tónov: Pri konštruovaní harmónie za použitia nedoškálnych tónov platí pre tieto tóny pravidlo o ich správnom rozvedení. Po použití nedošlálneho tónu nemá nastať terciový ani iný väčší skok, ale stupňovitý postup k jeho rozvedeniu. Taktiež zvýšená sexta by sa správne nemala rozvádzať do prirodzenej sexty, ale má stupňovite pokračovať do prirodzenej alebo zvýšenej septimy a zvýšená septima sa správne nemá rozviesť do prirodzenej septimy ale má stupňovite pokračovať do oktávy.
3/ Rozvedenie nedoškálnych tónov: všimneme si, že nedoškálne tóny sa vyskytujú v rôznych funkciách ako základné tóny, terie a kvinty.
a) a moll
b) h mol
1 Alterácia – pozmenenie
2 II. – funkcia pozmenená nedoškálnym tónom