.: Použitie akordov :.
Manipulácia a
práca s akordami (harmóniou) môže byť
rôznorodá. V tejto časti by som chcel postupne
ozrejmiť niektoré veci v rámci práce s harmóniou (akordami), pretože aj tu sa stretávame s určitými
harmonickými podobnosťami, pri ktorých
vznikajú medzi akordami určité
vzťahy.
Akordy (harmonický podklad v danom úseku skladby) môžeme rôzne
spojovať alebo
nahradzovať a vytvárať tak rôzne harmonické zmeny, ktoré daný úsek skladby
obohatia, resp.
zmenia jej charakter a pocitové vnímanie.
Spojovanie akordov
Diatonické (pôvodné)
akordy môžeme medzi sebou spojovať
úplne voľne a z toho vyplýva, že
akýkoľvek diatonický akord môže prejsť do iného diatonického akordu v rámci konkrétnej tóniny. Príklady najpoužívanejšiej zharmonizovanej durovej a molovej stupnice od základného tónu "c":
Ionska (diatonická dur) od "C"
stupne stupnice C dur | I. | II. | III. | IV. | V. | VI. | VII. |
trojzvuky | C | Dmi | Emi | F | G | Ami | Hmi5b |
štvorzvuky | Cmaj7 | Dmi7 | Emi7 | Fmaj7 | G7 | Ami7 | Hmi7/5b |
Aiolska (diatonická mol) od "a"
stupne stupnice A mol | I. | II. | III. | IV. | V. | VI. | VII. |
trojzvuky | Ami | Hmi5b | C | Dmi | Emi | F | G |
štvorzvuky | Ami7 | Hmi7/5b | Cmaj7 | Dmi7 | Emi7 | Fmaj7 | G7 |
Na gitare hráme tieto akordy buď "
na tesno" kedy ďalší akord hráme tak, že spoločné tóny s predchádzajúcim akordom zadržiavame - ak hmat nasledujúceho akordu daný tón obsahuje, napr.
C dur s tónmi
G - c - e - g - c1 - e1 a
F dur s tónmi
F - c - f - a - c1 - f1. Spoločné sú dva tóny "
c - c1" (jeden tón zdvoijený v oktáve, pričom v C dur je to prima akordu a v F dur je to kvinta akordu).
Na gitare je často používaný spôsob hrania akordov (podkladovej harmónie) tak, že nasledujúci akord sa zahrá
posunom do inej polohy tak, že sa celý rovnaký hmat len posunie. Toto je častý prípad pre
rovnaké typy akordov (aj hmatov) napr.
F dur s tónmi
F - c - f - a - c1 - f1 a
G dur s tónmi
G - d - g - h - d1 -g1. U niektorých štýlov je tento spôsob hry doslova typický, napr.
rock and roll, kde posúvame rovnaké hmaty v tónike, subdominante aj v dominante / E - E6 - E7 - E6 / A - A6 - A7 - A6 / H - H6 - H7 - H6 / v typickom 12 taktovom zoskúpení. Rovnako sa to dá použiť aj pre rôzne typy akordov, napr.
G dur s tónmi
G - d - g - h - d1 -g1 a
Ami s tónmi
A - e - a - c1 - e1 - a1.
Nahradzovanie akordov
Základnú jednoduchú harmonizáciu vytvoríme aj pomocou
kadencie tj. I., IV. a V. stupňa zharmonizovanej stupnice. Tri
akordy kadencie obsahujú
všetky tóny danej stupnice, napr. v tónine
C dur (c-d-e-f-g-a-h) s akordami: tónika
C dur = c-e-g, subdominanta
F dur = f-a-c, dominanta
G dur = g-h-d.
Ak však chceme vytvoriť
bohatšiu a pestrejšiu
harmóniu (akordický podklad) je potrebné k tomu využiť aj
ostatné stupne zharmonizovanej
stupnice (II.,III. VI. a VII. stupeň.)
Veľmi často sa
pre obohatenie harmónie pridáva
spodná medianta (VI. stupeň), ktorú poznáme aj pod názvom "
paralelný moí". V tomto zmysle sa myslí paralelný mol k akordu tónickemu - k tónike. V našom príklade by to bol akord
Ami = a - c - e. (Jednoduchý príklad v notovej osnove - vľavo štandardná kadencia s prechodom od G dur do C dur (takty 1 a 2) a vpravo nahradnie akordu C dur (tóniky) paralelným molom (Ami). Jedná sa pritom o ten istý melodický úsek skladby.
Veľmi
podobným spôsobom môžeme nahradzovať
subdominantu (jej paralelný mol je v tomto príklade akord na II.stupni
Dmi) a
dominantu (jej paralelný mol je v tomto príklade akord na III.stupni
Emi)
kadencia | tónika | subdominanta | Dominanta |
I. - IV. - V. stupeň | C | F | G |
paralelné mol akordy | paralelný mol k tónike | paralelný mol k subdominante | paralelný mol k dominante |
VI. - II. - III. stupeň | Ami | Dmi | Emi |
To isté platí aj pre viachlasé podmazy - v tabuľke rovnaký príklad ale so štvorzvukmi - septakordami:
kadencia | tónika | subdominanta | Dominanta |
I. - IV. - V. stupeň | Cmaj7 | Fmaj7 | G7 |
paralelné mol akordy | paralelný mol k tónike | paralelný mol k subdominante | paralelný mol k dominante |
VI. - II. - III. stupeň | Ami7 | Dmi7 | Emi7 |
Týmto sme
až na VII. stupeň (citlivý tón) použili všetky stupne stupnice. Na VII. stupni durovej stupnice (náš príklad) je "zmenšený kvintakord"
Hmi5b (ako trojzvuk) "zmenšene malý septakord" (ako štvorzvuk)
Hmi7/5b, ktorý
môže nahradzovať napríklad dominantu.
Téma sa ešte dokončuje!