.: Nahradzovanie akordov :.
Základnú jednoduchú harmonizáciu vytvoríme aj pomocou
kadencie tj. I., IV. a V. stupňa zharmonizovanej stupnice. Tri
akordy kadencie obsahujú
všetky tóny danej stupnice, napr. v tónine
C dur (c-d-e-f-g-a-h) s akordami: tónika
C dur = c-e-g, subdominanta
F dur = f-a-c, dominanta
G dur = g-h-d.
Ak však chceme vytvoriť
bohatšiu a pestrejšiu
harmóniu (akordický podklad) je potrebné k tomu využiť aj
ostatné stupne zharmonizovanej
stupnice (II.,III. VI. a VII. stupeň.)
Veľmi často sa
pre obohatenie harmónie pridáva
spodná medianta (VI. stupeň), ktorú poznáme aj pod názvom "
paralelný moí". V tomto zmysle sa myslí paralelný mol k akordu tónickemu - k tónike. V našom príklade by to bol akord
Ami = a - c - e. (Jednoduchý príklad v notovej osnove - vľavo štandardná kadencia s prechodom od G dur do C dur (takty 1 a 2) a vpravo nahradnie akordu C dur (tóniky) paralelným molom (Ami). Jedná sa pritom o ten istý melodický úsek skladby.
Veľmi
podobným spôsobom môžeme nahradzovať
subdominantu (jej paralelný mol je v tomto príklade akord na II.stupni
Dmi) a
dominantu (jej paralelný mol je v tomto príklade akord na III.stupni
Emi)
kadencia | tónika | subdominanta | Dominanta |
I. - IV. - V. stupeň | C | F | G |
paralelné mol akordy | paralelný mol k tónike | paralelný mol k subdominante | paralelný mol k dominante |
VI. - II. - III. stupeň | Ami | Dmi | Emi |
To isté platí aj pre viachlasé podmazy - v tabuľke rovnaký príklad ale so štvorzvukmi - septakordami:
kadencia | tónika | subdominanta | Dominanta |
I. - IV. - V. stupeň | Cmaj7 | Fmaj7 | G7 |
paralelné mol akordy | paralelný mol k tónike | paralelný mol k subdominante | paralelný mol k dominante |
VI. - II. - III. stupeň | Ami7 | Dmi7 | Emi7 |
Týmto sme
až na VII. stupeň (citlivý tón) použili všetky stupne stupnice. Na VII. stupni durovej stupnice (náš príklad) je "zmenšený kvintakord"
Hmi5b (ako trojzvuk) "zmenšene malý septakord" (ako štvorzvuk)
Hmi7/5b, ktorý
môže nahradzovať napríklad dominantu.
Na téme sa ešte pracuje!