.: Nonove akordy - päťzvuky :.
Doplnením ďalšej tercie k septakordu vznikne päťzvuk – „
nonový akord“. Nonové akordy
môžu mať rozsah malej, veľkej alebo zväčšenej nony. Túto akordovú triedu (ako aj ďalšie dve vyššie triedy) nebudeme určovať presne popisne, bolo by to zložité a nepraktické. Nonové akordy si popíšeme
ako spojenie septakordov s ďalšou pridanou terciou.
Pri zostavovaní nonových akordov vzniká
v dvoch prípadoch enharmonická zámena. Ak si uvedomíme, že poznáme
7 typov diatonických septakordov a ku každému priradíme malú alebo veľkú terciu, tj.
7 x 2 = 14. Odpočítame dva typy,
ktoré tvoria enharmonickú zámenu a dostaneme konečný počet
12 diatonických nonových akordov:
Značkový systém
pozná 24 typov alterovaných nonových akordov, z ktorých sa ale v praxi stretávame najčastejšie
zo šiestimy typmi: 3/, 9/, 14/, 17/, 19/, 23/. (Za každým typom nonového alrerovaného akordu je napísaný alterovaný interval, ktorý je označený hrubým a počiarknutým písmom.)
Dominantný septakord s veľkou nonou (C9)
Vznikne pripojením veľkej tercie k dominantnému septakordu:
Nonový akord C9 = C – E – G – B – d môžeme odvodiť napr.
od I. stupňa stupnice C mixolýdickej (mixolýdicky modus):
C – D - E - F – G – A – B – c – d – e – f – g – a ...
V stupnici C dur by sme
na V. stupni odvodili tento nonový akord
G9 = G – H – d – f - a :
C – D – E – F- G - A – H – c – d – e – f – g - a ...
Odvodenie nonových akordov môže byť od rôznych stupníc. Všeobecne platia
rovnaké pravidlá spomínané už pri septakordoch. U nonových akordoch
pribúda však
jeden tón (tercia) navyše.
Dominantný septakord s malou nonou (C9♭)
Vznikne pripojením malej tercie k dominantnému septakordu:
Nonový akord
C9b = C – E – G – B – des môžeme odvodiť napr.
od I. stupňa kombinovanej stupnice C dur cigánskej a „C“ mixolýdickej:
C – Des - E - F – G – As – B – c – des – e – f – g – as ...
Poznámka: Z cigánskej dur sme prebrali II. a IV. stupeň a z mixolýdickej stupnice VII. stupeň.
Vzorec tejto kombinovanej stupnice je: 1 – 2b – 3 – 4 – 5 – 6b – 7b).
Tvrdý veľký septakord s veľkou nonou (Cmaj9)
Vznikne pripojením malej tercie k tvrdému veľkému septakordu:
Nonový akord
Cmaj9 = C – E – G – H – d môžeme odvodiť napr.
od I. stupňa stupnice C dur diatonickej (iónsky modus):
C – D - E - F – G – A – H – c – d – e – f – g – a ...
V stupnici C dur by sme rovnyký typ akordu odvodili na jej IV.stupni:
Fmaj9 = F - A - c - e - g
C - D - E - F - G - A - H - c - d - e - f - g - a - h - c ...
Ide o pomerne používaný akord obohacujúci durový - veľký septakord o ďalšiu (malú) terciu.
Tvrdý veľký septakord so zväčšenou nonou (Cmaj9♯)
Vznikne pripojením veľkej tercie k tvrdému veľkému septakordu:
Nonový akord
Cmaj9♯ = C – E – G – H – dis môžeme odvodiť napr.
od I. stupňa stupnice, ktorá by mala tóny:
C – Dis - E - F – G – A – H – c – dis – e – f – g – a ...
Molový malý (mäkký) septakord s malou nonou (Cmi9♭)
Vznikne pripojením malej tercie k malému (mäkkému) septakordu:
Nonový akord
Cmi9b = C – Es – G – B – des môžeme odvodiť napr. od I. stupňa „C“ frygickej stupnice (módu):
C – Des - Es - F – G – As – B – c – des – es – f – g – as ...
Molový malý (mäkký) septakord s veľkou nonou (Cmi9)
Vznikne pripojením veľkej tercie k malému (mäkkému) septakordu:
Nonový akord
Cmi9 = C – Es – G – B – d môžeme odvodiť napr.
od I. stupňa „C“ prirodzenej molovej stupnice ( aiolsky modus):
C – D - Es - F – G – As – B – c – d – es – f – g – as ...
V tej istej stupnici na jej
IV. stupni môžeme odvodiť nonový akord rovnakého typu od tónu F;
Fmi9 = F - As - c – es – g .
C – D – Es - F – G – As – B – c – d – es – f – g – as – b – c – d - es ...
Molový veľký septakord s veľkou nonou (Cmimaj9)
Vznikne pripojením malej tercie k molovému (mäkkému) veľkému septakordu:
Nonový akord
Cmimaj9 = C – Es – G – H – d môžeme odvodiť napr.
od I. stupňa „C“ molovej harmonickej stupnice:
C – D - Es - F – G – As – H – c – d – es – f – g – as ...
Zmenšene malý septakord s malou nonou (Cmi9♭/5♭)
Vznikne pripojením malej tercie k zmenšene malému septakordu:
Nonový akord
Cmi9b/5b = C – Es – Ges – B – des vytvoríme napr.
od I. stupňa „C“ molovej lokrijskej stupnice (lokrijský modus):
C – Des - Es - F – Ges – As – B – c – des – es – f – ges – as ...
Zapamätajme si, že čísla, skratky a posúvky (#, b) sa niekedy v označení akordu môžu nachádzať aj
ako horný index, alebo
pod sebou. Tiež môžu byť oddelené
lomítkom.
Zmenšene malý septakord s veľkou nonou (Cmi9/5♭)
Vznikne pripojením veľkej tercie k zmenšene malému septakordu:
Nonový akord
Cmi9/5b = C – Es – Ges – B – d vytvoríme napr.
od I. stupňa od tónu „C“ nasledovnej kombinovanej stupnice:
C – D - Es - F – Ges – As – B – c – d – es – f – ges – as ...
Zmenšene zmenšený septakord s malou nonou (Cdim9♭)
Vznikne pripojením veľkej tercie k zmenšene zmenšenému septakordu:
Nonový akord
Cdim9b = C – Es – Ges – Heses – des
vytvoríme spojením troch malých a jednej veľkej tercie. Tón „Heses“ zvukovo zodpovedá tónu „A“. Jedná sa o enharmonické tóny - viď kapitolu o základných pojmoch.
Zväčšene veľký septakord s veľkou nonou (Cmaj9/5♯)
Vznikne pripojením malej tercie k zväčšene veľkému septakordu:
Nonový akord
Cmaj9/5# = C – E – Gis – H – d vytvoríme napr.
od III. stupňa „A“ mol harmonickej stupnice:
A – H - c – d - e - f – gis – a – h – c1 – d1 – e1 – f 1– gis1 – a1 ...
Zväčšene veľký septakord so zväčšenou nonou (Cmaj9♯/5♯)
Vznikne pripojením veľkej tercie k zväčšene veľkému septakordu:
Nonový akord
Cmaj9#/5# = C – E – Gis – H – dis vytvoríme napr.
od III. stupňa cigánskej „A“ mol stupnice:
A – H - c – dis - e - f – gis – a – h – c1 – dis1 – e1 – f 1– gis1 – a1 ...
Upozornenie: Nezamieňajte si intervaly
zväčšenej nony (zv.9) napr.: „c – dis1“ a
malej decimy (m.10) napr.: „c – es1“, ktoré síce
znejú rovnako (sú enharmonické), ale z hľadiska pravopisu (notového zápisu) a odvodzovania akordov
plnia iné (rôzne)
harmonické - akordotvorné funkcie! Napr.: v akorde:
Cmaj9# = C – E – G – H – dis plní tón „
E“ funkciu tónorodu (veľká tercia oproti tónu základnému „C“ (durový akord) a tón „dis“ interval zväčšenej nony oproti základnému tónu „C“. Tón „
dis1“ je voči tónu „E“ vzdialený o veľkú septimu.
Alterované nonove akordy
Ako sme v úvodnej časti o nónových akordoch spomenuli z
24 alterovaných nonových akordov sa v praxi stretávame najčastejšie z nasledujúcimi
šiestimi typmi:
Nonove akordy s intervalovým obohatením
Okrem
diatonických nonových akordov (zložených z tónov diatonických stupníc) a
alterovaných nonových akordov poznáme aj
iné súzvuky odvodené od nonových akordov. K terciovo odvodeným nonovým akordom sú pripojené niektoré ďalšie tóny.
Najpoužívanejšie z nich si v nasledujúcej časti rozoberieme.
Dominantný nonový akord s pridanou veľkou sextou (C9/6)Tento nonový akord
obsahuje šesť tónov. Nie je však undecimovým akordom (jeho rozpätie v základnom tvare nie je undecima ale nona). Uvedieme si názorný príklad od tónu „c“:
Dominantný nonový akord s veľkou sextou, ktorá nahradzuje kvintu (C9/6sus)Tento nonový akord obsahuje päť tónov. Jeho rozpätie v základnom tvare je nona. V príklade od tónu „C“ je kvinta akordu (G)
nahradená sextou (A):
Dominantný nonový akord s čistou kvartou, ktorá nahradzuje terciu (C9/4sus)Tento nonový akord obsahuje tiež päť tónov. Jeho rozpätie v základnom tvare je opäť nona. V príklade od tónu „C“ je tercia akordu (E)
nahradená kvartou (F):
Dominantný nonový akord s pridanou veľkou tercdecimou (C9add13) Existujú nonové akordy
s pridanou tercdecimou, ktoré sa vyskytujú menej často, ale ako príklad si uvedieme jeden. Tento nonový akord
obsahuje šesť tónov. Jeho rozpätie v základnom tvare je veľká tercdecima. V príklade od tónu „C“ je veľká tercdecima akordu (a) pridaná k akordu C9 (ktorý obsahuje veľkú nonu „d“ a aj malú septimu „B“):
Obdobne by sme mohli odvodiť napr. akord
C7add11, kde by k akordu C7 bola pridaná čistá undecima – tón „
f“. (Tu by do plnohodnotného akordu C11 chýbala nona „
d“).
Dôležitou podmienkou
pri odvodzovaní akordov všeobecne je
dobrá znalosť intervalov a to ako základných tak aj odvodených. Potom sa všetky
akordy nemusíme bezducho „biflovať“ ale väčšinu z nich si
vieme odvodiť poskladaním príslušných intervalov. Opäť sa nám ukazuje
úzky vzťah mezi intervalmi, stupnicami a akordami. Nonové akordy tvoria
veľkú akordovú triedu a je u nich ako ste si mohli všimnúť veľké množstvo intervalových kombinácií. My sme si vyššie uviedli tie, s ktorými sa
v praxi najčastejšie stretneme.