.: Septakordy - štvorzvuky :.
Tvoria ďalšiu
vyššiu triedu v akordovej sústave.
Oproti kvintakordom obsahujú v svojej
základnej forme štyri tóny (z toho aj názov
štvorzvuky). O septakorde však hovoríme až vtedy,
keď je v akorde zastúpená septima. Z toho vyplýva, že
nie každý štvorzvuk musí byť aj septakordom.
Septakordy sú zložené z niektorého typu
kvintakordu, ku ktorému je
pridaná malá alebo veľká tercia.
Rozpätie septakordov v ich základnom tvare je veľká, malá alebo zmenšená septima (z toho aj názov septakordy).
Ak logicky doplníme všetky štyri typy kvintakordov
diatonickými terciami (malá a veľká tercia) a
vylúčime enharmonické (stejnozvučné)
tóny a tým aj tieto akordy (konkrétne
C-E-Gis-His = C-E-Gis-c), dostaneme spolu
sedem typov diatonických septakordov:
V praxi sa stretneme tiež
z dvomi alterovanými (chromaticky pozmenenými) septakordami
C7/5♯ - alterovaný septakord zväčšene malý a
C7/5♭ – alterovaný septakord tvrdo zmenšene malý – viď schéma vyššie.
Dominantný septakord (C7)
Nazývame ho tiež septakordom tvrdým, malým. Vznikne pridaním malej tercie k durovému kvintakordu:
Septakord C7 = c – e – g – b môžeme odvodiť napr. od V. stupňa stupnice F dur (diatonická dur, iónsky modus):
F – G – A – B – c – d – e – f – g – a – b – c1.......
V stupnici C dur by sme na V.stupni odvodili dominantný septakord G7 = G – H – d – f :
C – D – E – F- G - A – H – c – d – e – f – g ......
Odvodenie dominantného septakordu „C7“ (skratka DS) od tónu „c“ je možné aj od iných stupníc, obsahujúcich tóny c-e-g-b. Rozpätie DS je malá septima, stavba septakordu: veľká tercia + malá tercia + malá tercia. Názov dominantný septakord je odvodený od jeho tvorby – na V. stupni – dominante sedemtónovej stupnice. Intervalový vzorec 1 – 3 – 5 – 7b vyjadruje jeho vnútornú stavbu, ktorú musíme dodržať pri jeho transponovaní.
Najpoužívanejšie základné tvary septakordov typu "X7"
Tvrdý - veľký septakord (Cmaj7)
Vznikne ak pridáme k durovému kvintakordu veľkú terciu:
Septakord Cmaj7 = C–E–G–H môžeme odvodiť napr. od I. stupňa stupnice C dur (diatonická dur, iónsky modus):
C – D – E - F – G – A – H – c – d – e – f .......
V stupnici C dur by sme na IV. stupni odvodili dominantný septakord F7 = F – A - c - e :
C – D – E – F - G - A – H – c – d – e – f – g ......
Na jej V. stupni odvodíme dominantný septakord G7 = G – H - d - f :
C – D – E – F - G - A – H – c – d – e – f – g ......
Odvodenie tvrdého veľkého septakordu „Cmaj7“ (skratka TVS) od tónu „c“ je možné aj od iných stupníc, obsahujúcich tóny c-e-g-h. Rozpätie TVS je veľká septima, stavba akordu: veľká tercia + malá tercia + veľká tercia. Intervalový vzorec 1 – 3 – 5 – 7 vyjadruje jeho vnútornú stavbu, ktorú musíme dodržať pri jeho transponovaní.
Najpoužívanejšie základné tvary septakordov typu "Xmaj7"
Molový (mäkký) malý septakord (Cmi7)
Vznikne ak pridáme k molovému kvintakordu malú terciu:
Molový malý septakord Cmi7 = C–Es–G–B môžeme odvodiť napr. od I. stupňa stupnice B dur (diatonická dur, iónsky modus):
B1 - C – D – Es - F – G – A – B – c – d – es .......
V stupnici C dur dostaneme tento typ septakordu na II. , III. a VI. stupni:
Dmi = D – F - A - c : C – D – E – F - G - A – H – c – d – e – f – g ......
Emi = E – G – H - d : C – D – E – F - G - A – H – c – d – e – f – g ......
Ami = A - c – e - g : C – D – E – F - G - A – H – c – d – e – f – g ......
V stupnici A mol dostaneme tento typ septakordu na I. , IV. a V. stupni:
Ami = A - c – e - g : A – H – c – d – e – f – g - a – h - c1 – d1 – e1 ......
Dmi = d – f - a - c1 : A – H – c – d – e – f – g - a – h - c1 – d1 – e1 ......
Emi = e – g – h – d1 : A – H – c – d – e – f – g - a – h - c1 – d1 – e1 ......
Odvodenie molového malého septakordu „Cmi7“ (skratka MMS) od tónu „c“ je možné aj od iných stupníc, obsahujúcich tóny c-es-g-b. Rozpätie MMS je malá septima, stavba akordu: malá tercia + veľká tercia + malá tercia. Intervalový vzorec 1 – 3b – 5 – 7b vyjadruje jeho vnútornú stavbu, ktorú musíme dodržať pri jeho prípadnom transponovaní.
Poznámka: Stavba tohto akordu je rovnaká ako durového kvintakordu s pridanou sextou. Rozdielny je len základný tón, napr.:
Cmi7 = c – es – g – b (základný tón „c“) je rovnaké ako: Eb6 = es – g – b – c.
Najpoužívanejšie základné tvary septakordov typu "Xmi7"
Molový - veľký septakord (Cmimaj7)
Vznikne ak pridáme k molovému kvintakordu veľkú terciu:
Molový veľký septakord Cmi maj7 = C–Es–G–H môžeme odvodiť napr. od I. stupňa stupnice C mol harmonickej:
C – D – Es – F – G – As – H – c .......
Tiež ho môžeme odvodiť napr. od I. stupňa stupnice C mol vzostupnej melodickej stupnice:
C – D – Es – F – G – A – H – c .......
Odvodenie molového veľkého septakordu „Cmi maj7“ (skratka MVS) od tónu „c“ je možné aj od iných stupníc, obsahujúcich tóny c-es-g-h. Rozpätie MVS je veľká septima, stavba akordu: malá tercia + veľká tercia + veľká tercia. Intervalový vzorec 1 – 3b – 5 – 7 vyjadruje jeho vnútornú stavbu, ktorú musíme dodržať pri jeho transponovaní do inej výšky (do inej tóniny).
Niektoré základné tvary septakordov typu "Xmimaj7"
Zmenšene malý septakord (Cmi7/5♭)
Tento septakord vznikne spojením zmenšeného kvintakordu a veľkej tercie:
Zmenšene malý septakord Cmi7/5b = C–Es–Ges–B môžeme odvodiť napr. od I. stupňa stupnice C mol lokrickej:
C – Des – Es – F – Ges – As – B – c - des .......
Odvodenie zmenšene malého septakordu „Cmi7/5b“ (skratka ZMS) od tónu „c“ je možné aj od iných stupníc, obsahujúcich tóny c-es-ges-b. Rozpätie ZMS je malá septima, stavba akordu: malá tercia + malá tercia + veľká tercia. Intervalový vzorec 1 – 3b – 5b – 7b vyjadruje jeho vnútornú stavbu, ktorú musíme dodržať pri transponovaní tohto akordu do inej výšky (do inej tóniny).
Niektoré hmaty septakordov typu "Xmi75b"
Zmenšene zmenšený septakord - diminished (Cdim)
Tento septakord vznikne spojením zmenšeného kvintakordu a malej tercie (tj. obsahuje len intervaly malej tercie a označuje sa ako „dim“ z anglického „diminished“):
Skratka dim pri písmene zaužívala nesprávny „slangový“ názov, že sú to „dimenzované akordy“. Zmenšene zmenšený septakord Cdim = c–es–ges–heses vznikne spojením troch malých tercií za sebou. Často sa používa ako prechodný alebo striedavý akord, ktorý vyvoláva napätie, po ktorom sa žiada uvoľnenie. Pri tomto akorde dôsledne rozlišujme, či sa jedná o zmenšený kvintakord (trojzvuk) alebo zmenšene zmenšený septakord (štvorzvuk).
Odvodenie zmenšene zmenšeného septakordu „Cdim“ (skratka ZZS) od tónu „c“ je možné od stupníc, obsahujúcich tóny c-es-ges-heses (heses = a – enharmonická zámena). Rozpätie ZZS je zmenšená septima, stavba akordu: malá tercia + malá tercia + malá tercia. Intervalový vzorec 1 – 3b – 5b – 7bb vyjadruje jeho vnútornú stavbu, ktorú musíme dodržať pri transponovaní akordu do inej výšky.
Niektoré hmaty septakordov typu "Xdim"
Zväčšene veľký septakord (Cmaj7/5♯)
Tento septakord sa skladá zo zväčšeného kvintakordu (C+), ku ktorému je pridaná malá tercia:
Zväčšene veľký septakord (skratka ZVS) Cmaj7/5# = c–e–gis–h môžeme odvodiť napr. od III.stupňa stupnice A mol cigánskej:
A – H - c – dis – e – f – gis – a – h – c - dis .......
Odvodenie zväčšene veľkého septakordu „Cmaj7/5#“ (ZVS) od tónu „c“ je možné od stupníc, obsahujúcich tóny c-e-gis-h. Rozpätie ZVS je veľká septima, stavba akordu: veľká tercia + veľká tercia + malá tercia. Intervalový vzorec 1 – 3 – 5# – 7 vyjadruje jeho vnútornú stavbu, ktorú musíme dodržať pri transponovaní do inej výšky (do inej tóniny).
Niektoré hmaty septakordov typu "Xmaj7/5#"
Zväčšene malý (alterovaný) septakord (C7/5♯)
V rámci alterovaných (obmenených) septakordov sa nebudeme zaoberať podrobným vysvetľovaním a rozborom tejto triedy. Zväčšene malý alterovaný septakord od „c“ sa skladá zo zväčšeného kvintakordu (C+), ku ktorému je pridaná zmenšená tercia:
Zväčšene malý alterovaný septakord (skratka ZVMAS) od tónu „c“ môžeme odvodiť od stupníc obsahujúcich tóny tohto akordu: C7/5♯ = c–e–gis–b. Rozpätie tohto alterovaného akordu je malá septima, stavba akordu: veľká tercia + veľká tercia + zmemšená tercia. Intervalový vzorec 1 – 3 – 5♯ – 7b vyjadruje jeho vnútornú stavbu, ktorú musíme dodržať pri transponovaní do inej výšky.
Niektoré hmaty septakordov typu "X7/5#"
Tvrdo zmenšene malý (alterovaný) septakord (C7/5♭)
Tvrdo zmenšene malý alterovaný septakord od „c“ sa skladá zo zmenšeného kvintakordu (C-), ku ktorému je pridaná veľká tercia:
Tvrdo zmenšene malý alterovaný septakord (skratka TZMAS) od tónu „c“ môžeme odvodiť od stupníc obsahujúcich tóny tohto akordu: C7/5♭ = c–e–ges–b. Rozpätie tohto alterovaného akordu je malá septima, stavba akordu: veľká tercia + zmemšená tercia + veľká tercia. Intervalový vzorec 1 – 3 – 5♭ – 7b vyjadruje jeho vnútornú stavbu, ktorú musíme dodržať pri transponovaní do inej výšky (do inej tóniny).
Vo všetkých prípadoch odvodenia kvintakordov a septakordov sme si pre názornú ukážku uviedli odvodenie od tónu „c“. Samozrejme, ak by sme chceli tvoriť alebo odvodzovať tieto akordy od iných základných tónov, museli by sme transponovať intervalové vzdialenosti (vzorce akordov) do správnej výšky, napr.:
Cmaj7 = c – e – g – h, Dmaj7 = d – fis – a – cis1, Emaj7 = e – gis – h – dis1, Fmaj7 = f – a – c1 – e1, atď...
Kvintakordy a septakordy tvoria najpoužívanejšiu skupinu akordov a v podstate úplne postačujú na harmonizáciu každej melódie. Tieto dve akordové skupiny (triedy) majú v základnej polohe rozsah (šírku) akordu v rámci jednej oktávy.
Niektoré hmaty septakordov typu "X7/5b"
Septakordy s intervalovým obohatením
Okrem diatonických septakordov (zložených z tónov diatonických stupníc) a alterovaných (obmenených) septakordov poznáme aj iné súzvuky odvodené od septakordov. Alebo vychádzajú z terciového systému stavby akordov, alebo sú k týmto akordom pripojené niektoré ďalšie tóny.
*
Dominantný septakord s pridanou veľkou sextou (C7/6)Tento septakord obsahuje päť tónov. Nie je však nonovým akordom (jeho rozpätie v základnom tvare nie je nona ale septima). Uvedieme si názorný príklad od tónu „c“:
Tento akord je obohatený o veľkú sextu, ktorá je pridaná k plne znejúcemu (plnohodnotnému) dominantnému septakordu. Ak by sme chceli vytvoriť rovnaký akord od iného základného tónu museli by sme dodržať stavbu – vzorec (intervalové odstupy) tohto akordu. Toto platí všeobecne pre transpozíciu každého – akéhokoľvek akordu.
Dominantný septakord s veľkou sextou, ktorá nahrádza kvintu (C7/6sus)Tento septakord obsahuje štyri tóny. Jeho rozpätie v základnom tvare je septima. Uvedieme si názorný príklad od tónu „c“:
Tento akord má nahradenú kvintu sextou, kvintu teda neobsahuje – v akorde chýba. Akord má podstatne zmenenú stavbu a v základnom tvare obsahuje aj interval malej sekundy (medzi tónmi A – B).
Dominantný septakord s čistou kvartou, ktorá nahrádza terciu (C7/4sus)Tento septakord obsahuje štyri tóny. Jeho rozpätie v základnom tvare je malá septima. Uvedieme si názorný príklad od tónu „c“
Kvarta, ktorá v tomto akorde nahradzuje terciu spôsobuje, že akord nemá tónorod - nie je ani durový ani molový. Okrem toho si môžeme v tomto akorde všimnúť jednu zaujímavosť, ktorá spôsobuje jeho zvláštne vyznenie. Príklad: V akorde C7/4sus = C – F – G – B. Tóny „C – G“ sú súčasťou kvintakordu C dur a tóny „F – B“ obsahuje kvintakord B dur. Jeho uplatnenie v praxi využíva túto vlastnosť. V praxi sa niekedy používajú aj ďalšie septakordy s pridanou sextou:
Cmaj7/6 = c – e – g – a – h, a tiež Cmi7/6 = c – es – g – a – b, Cmi maj7/6 = c – es – g- a- h.
Nahradzovanie tercie sekundou pri septakordoch sa v praxi bežne nepoužíva. Sekundový krok obsahuje tretí obrat septakordov tzv. „sekundový akord“, čo však nijako nesúvisí a nespojuje sa z akordmi kde je tercia nahradená sekundou. Riešenie dilemy ako prečítať alebo zapísať akordy vyšších tried spočíva v pravidle, že vždy vychádzame s toho, aby zápis (čítanie) akordu bolo čo najjednoduchšie.
Všetky doteraz analyzované akordy (kvintakordy a septakordy) sú v svojom základnom tvare zložené zo základných intervalov (prima až oktáva). Nasledujúce vyššie triedy nonové akordy, undecimové akordy a tercdecimové akordy využívajú už aj intervaly rozšírené, pretože ich rozsah (vzdialenosť od najnižšieho - základného tónu po najvyšší v základnom tvare) je väčší ako oktáva.