.: Flažolety :.
Zatiaľ sa
budeme baviť o tzv. "prirodzených flažoletoch.
Flažolety môžeme na gitare
vytvárať rôznymi spôsobmi. Nižšie je vyobrazený
schématický hmatník rozložený na dve časti. Nie je zobrazený sedlový pražec vľavo hore. Vrchná časť obrázku zobrazuje hmatník od
1 po 12 polohu (pražec). Dolná časť približuje hmatník od
13 po 24 polohu (pražec). Flažoletové dohmaty, ktoré sa technikou hry ako aj zvukom
podstatne líšia od klasických dohmatov, sú na obrázku označené krížikom "
x". Podľa hrúbky a veľkosti tejto značky som rozdelil flažolety
do troch skupín (označených číslami 1, 2, 3) pod hmatníkom. Flažolety sú v týchto skupinách
usporiadané podľa prirodzenej schopnosti vyznenia, miesta tvorby a presnosti dotyku pri ich tvorbe.
Miesta flažoletových dohmato, na ktorých vznikajú tóny rovnakej výšky, sú označené spojovacími šípkami alebo hviezdičkami (napr. rovnako znie 5 flažoletov označených jednou "
*" alebo flažolety označené "
**" (dvomi hviezdičkami).
Najskôr si vysvetlíme
ako vytvoríme klasický flažoletový dohmat, ak ho chceme vytvoriť ako
prirodzený flažolet. Popíšeme si ho
na nasledujúcom
príklade:
Flažoletový dohmat vytvorený prstom ľavej ruky Presne
nad 12 pražcom struny "
g"
jemne položíme ukazovák ĽR na strunu.
Strunu o pražec nepritláčame, ledva sa jej dotýkame. Brnkneme na strunu "g" (brnkátkom alebo prstom PR) a hneď potom, resp. v tom
okamihu brnknutia po zaznení typického "
cinkavého" tónu flažoletu
ukazovák ĽR pridvihneme od struny. V tomto prípade zaznie tón "
g1", tj. tón o oktávu vyšší ako názov struny. V tomto prípade bude tento tón
výškovo (frekvenčne, ale nie farbou zvuku)
rovnaký s tónom, ktorý by vznikol aj normálnym dohmatom na tejto strune v 12 polohe.
Ak
flažolet dobre nezaznie, je to spôsobené, že sme
nie celkom správne zosynchronizovali prevedenie flažoletu.
Asi sme strunu pritláčali veľmi silno (má to byť jemný dotyk pred samotným prevedením tejto techniky),
alebo došlo k pridvihnutiu prstu ĽR príliš neskoro. Príčinou nezdaru môžu byť
aj obidve okolnosti. Tiež môže byť príčinou nezdaru to, že ste flažoletový dotyk vykonali
nie celkom presne nad pražcom, musí to byť fakt presnéi. Je preto
veľmi dôležité dobre si nacvičiť spôsob vykonania a synchronizáciu pri tvorbe prirodzených flažoletov. Určite to cvičte
najskôr nad 12 pražcom každej struny (najskor to skúšajte na strune "g"), pretože na tomto mieste sa
prirodzené flažolety vytvárajú najjednoduchšie a tolerancia odklonu presnosti dohmatu prstu ĽR je najväčšia. Ak sme túto úlohu zvládli a takéto flažolety sa vám darí už tvoriť na všetkých strunách nad 12 pražcom,
vyskúšajte ich tvoriť aj za pomoci
ostatných prstov ĽR okrem palca.
Flažoletový dohmat vytvorený prstom pravej ruky Podstata a technika je veľmi podobná ale
náročnejšia v tom zmysle, že
všetko sa vykonáva prstami pravej (brnkaciej) ruky. Tento spôsob tvorby prirodzených flažoletov sa častejšie používa pri hre prstami, keď jemný dotyk
vytvárame najčastejšie ukazovákom alebo prostredníkom PR a
brnknutie vytvoríme palcom PR. Teraz si popíšeme
najčastejšie používané spôsoby a typy flažoletov pre akustickú ale aj elektrickú gitaru.
Rozoberieme si jednotlivé
spôsoby hry a typy
flažoletov podľa spôsobu tvorby a vyznenia. Pre voľbu požadovaného typu
stlačte príslušné
tlačidlo a text sa zobrazí pod ním.
inštruktážne video k téme Prirodzené flazolety
Natural harmonics - prirodzené harmonické flažolety
Môžeme ich vytvoriť na každej strune gitary nad 5, 7, 12, 19, a 24 pražcom. Ja ich zaraďujem to tzv.
1. skupiny flažoletov (skupina, ktorá je relatívne
najľahšie vytvoriteľná) a v schéme vyššie je označená číslom "
1".
Úplne najľahšie vytvoríte
flažolet nad 12 pražcom, ako to bolo už vyššie popísané, kde je tolerancia presnosti dohmatu nad pražcom najväčšia. Potom sú to flažolety nad
7 a
5 pražcom ale aj
19 a
24 pražcom.
Vyskúšajte si ich a sami zistíte o čo presnejšie musíte hrať (presnosť flažoletového dotyku - dohmatu a aj synchronizácia).
Flažolety nad 5. pražcom - Flažoletový dotyk - dohmat vykonávate už vyššie popísaným spôsobom prstami ĽR alebo PR
presne nad 5. pražcom. Vzniknú
o oktávu vyššie znejúce čisté kvinty tónov, oproti tónom, ktoré by inak zazneli normálnym dohmatom k tomuto pražcu, resp.
o dve oktávy vyššie tóny ako je výška predmetnej struny, ako popisuje tabuľka:
názov struny | štandardný dohmat | flažoled nad 5.pražcom |
e1 | a1 | e3 |
h | e1 | h2 |
g | c1 | g2 |
d | g | d2 |
A | d | a1 |
E | A | e1 |
Flažolety nad 7. pražcom - Flažoletový dotyk - dohmat vykonávate už vyššie popísaným spôsobom prstami ĽR alebo PR
presne nad 7. pražcom. Vzniknú tóny
o oktávu vyššie oproti tónom, ktoré by zaznely normálnym dohmatom k tomuto pražcu, resp.
o dve oktávu vyššia kvinta ako je výška predmetnej struny, ako popisuje tabuľka:
názov struny | štandardný dohmat | flažoled nad 7.pražcom |
e1 | h1 | h2 |
h | fis1 | fis2 |
g | d1 | d2 |
d | a | a1 |
A | e | e1 |
E | H | h |
Flažolety nad 12. pražcom - Tieto flažolety sú vôbec
najľahšie vytvoriteľné. Skúšaním ich tvorby zistíme, že presnosť flažoletového dohmatu - dotyku nad 12 pražcom
je najvoľnejšia. Dokonca na strunách E - A -d -g - h -e1 sme schopní tieto flažolety vytvoriť už niekde za 11 pražcom (tým vás na takéto nepresnosti nenavádzam), preto aj to označenie (prerušovaná čiara) vyššie v obrázku flažoletov. Pri tvorbe flažoletov nad 12 pražcom
vznikajú tóny, ktoré
výškovo zodpovedajú tónom vytvoreným normálnym dohmatom, resp. tóny
o oktávu vyššie ako je príslušná struna.
názov struny | štandardný dohmat | flažolet nad 12.pražcom |
e1 | e2 | e2 |
h | h1 | h1 |
g | g1 | g1 |
d | d1 | d1 |
A | a | a |
E | e | e |
Flažolety nad 19. pražcom - Dosiahneme nimi tie isté tóny, ako pri flažoletoch nad 7.pražcom. Vzniknuté tóny sa výškovo rovnajú tónom, ktoré by vznikli normálnym dohmatom na 19.pražci.
Taká vychytávočka: Ak na strunách E - A - d - g zahráme takýto flažolet nad 18.pržcom, zaznie flažolet ako nad 19.pražcom, ale spolu s ním
zaznie ešte ďalší tón! Vyskúčajte si to. Uvedený ďalší tón je síce v pozadí ale je počuteľný a mení charakter takéhoto flažoletu.
názov struny | štandardný dohmat | flažolet nad 19.pražcom |
e1 | h2 | h2 |
h | fis2 | fis2 |
g | d2 | d2 |
d | a1 | a1 |
A | e1 | e1 |
E | h | h |
Flažolety nad 24. pražcom - Gitary typu jumbo alebo aj obyčajné španielky
nemajú hmatníky s rozsahom 24 pražcov. Tento flažolet sa ale dá vykonávať
nad telom - vrchnou doskou, len treba nájsť to správne miesto,
kde sa nachádza ďalšia oktáva. U
elektrických gitar je 24 bežnejší jav, takže tu vykonávame tento flažolet nad 24 pražcom. Ak má gitara 21 alebo 22 pražcov, tak tento flažolet vykonávame častokrát nad hmatníkovým snímačom u dvojcievkového humbuckera by to malo byť nad cievkou bližšie pri hmatníku. Hovorí sa tomu aj tvorenie prirodzených flažoletov
nad rytmickým snímačom (harmonics above the rythm picup). Toto mieste sa nachádza cca 25 mm za 22 pražcom pri menzúre 650 mm. Flažoletovým dohmatom nad 24 pražcom (alebo na mieste, kde by sa tento pražec nachádzal) vytvoríme
tie isté tóny ako flažoletmi
nad 5 pražcom. Tieto tóny sú rovnaké, ako tóny
štandardne dohmatnute na tomto mieste.
názov struny | štandardný dohmat | flažolet nad 24.pražcom |
e1 | e3 | e3 |
h | h2 | h2 |
g | g2 | g2 |
d | d2 | d2 |
A | a1 | a1 |
E | e1 | e1 |
Ak pozorne sledujeme vytváranie prirodzených flažoletov zistíme, že
existujú aj ďalšie miesta, kde je možné ich vytvoriť. V schéme na začiatku sú tieto miesta
označené číslom "
2" pod hmatníkom a určujú na jednotlivých strunách miesta, kde vytvoríme prirodzené flažolety.Tieto síce znejú slabšie, ale dobrou technikou ich dokážene vytvoriť aj na akustickej gitare, prípadne na elektrickej gitare s použitím skreslenia idú vytvoriť pomerne jednoducho (po získaní určitej praxe). Tieto tvoria tzv.
2 skupinu flažoletov. Vytvoríme ich nad 3, 4, 9 a 16 pražcom.
Flažolety 2. skupiny Flažolety nad 3. pražcom - Flažoletový dohmat musí byť vykonaný presne nad 3 pražcom a celá technika musí byť presná a koordinovaná. Aj maličká odchylka znamená nezdar. Pri tomto vznikajú flažoletové tóny, ktoré sú o
čistú kvintu vyššie ako flažolety
nad 5 pražcom. Poznámka: Pre jednoduchosť
budeme túto skupinu flažoletov porovnávať s tónom flažoletu, ktorý by vznikol
nad 5 pražcom príslušnej struny.
názov struny | flažolet nad 5.pražcom | flažolet nad 3.pražcom |
e1 | e3 | h3 |
h | h2 | fis3 |
g | g2 | d3 |
d | d2 | a2 |
A | a1 | e2 |
E | e1 | h1 |
Flažolety nad 4. pražcom - Sú s tejto 2 skupiny relatívne
najľahšie vytvoriteľné. Opäť vykonávame flažoletový dohmat - vlastne
je to dotyk presne nad 4 pražcom. Poznámka: Ak vykonáme flažoletový dohmat
nad 9 a
16 pražcom, dosiahneme
rovnaké tóny ako znejú
nad 4 pražcom!) Vyskúšajte to. Dohmatom
nad 4, 9 a 16 pražcom dosiahneme tóny
o veľkú terciu vyššie ako je flažolet vytvorený
nad 5 pražcom príslušnej struny.
názov struny | flažolet nad 5.pražcom | flažolet nad 4 (9/16).pražcom |
e1 | e3 | gis3 |
h | h2 | dis3 |
g | g2 | h2 |
d | d2 | fis2 |
A | a1 | cis2 |
E | e1 | gis1 |
Flažolety 3. skupiny Najnáročnejšie na presnosť a koordináciu flažoletovej techniky sú
flažolety 3. skupiny, ktoré na akustike (čistom zvuku na elektrickej gitare)
znejú slabo, avšak pri použití skreslenia na el. gitare a dobrej technike ich vieme dostatočne zvýrazniť a tým aj vytvoriť. pri ich vyznení sa často objevujú aj iné zvuky - tóny ako alikvoty, podľa toho ako presne dohmatneme.
Flažolety 3. skupiny (je ich viacej ako uvádzam), tvoríme
najčastejšie na týchto miestach: pred 2 pražcom, nad 2 pražcom, za 2 pražcom, pred 3 pražcom, tesne pred 6 pražcom, medzi 9 a 10 pražcom, medzi 14 .- 15 pržcom, nad 17 pražcom a nad 22 pražcom.
Flažolety pred 2. pražcom - Technika a koordinovanosť musí byť precízna. Aj tak vzniknutý flažolet znie pomerne slabo, prípadne aj s pazvukmi. Ak ho dostatočne vieme zvýrazniť, dostaneme na tomto mieste tóny, ktoré sú
o veľkú decimu vyššie ako flažoletové dohmaty
nad 5 pražcom. Mieste flažoletového dohmatu sa nachádza
tesne pred 2 pražcom.
Flažolety nad 2. pražcom - Flažoletový dotyk - ohmat sa vykonáva
presne nad 2 pražcom. Opäť je treba veľmi presné vykonanie. Ak sa vám to podarí, zaznie tón
o veľkú nonu vyšší ako flažolet
nad 5 pražcom.
Flažolety za 2. pražcom - Nachádzajú sa
asi v 1/3 vzdialenosti medzi 2 a 3 pražcom. Treba presný dohmat a súčinnosť pri jeho tvorbe, inak nevyznie. Je trochu výraznejší. Na tomto mieste vzniknú tóny, ktoré sú
o oktávu vyššie ako prirodzené flažolety
nad 5 pražcom príslušnej struny.
Flažolety pred 3. pražcom - Miesto flažoletového dohmatu sa nachádza cca
v 2/3 vzdialenosti medzi
2 a 3 pražcom. Výraznosťou sa približuje flažoletom vytvoreným za 2 pražcom. Na tomto mieste vzniknú tóny, ktoré sú o
malú septimu vyššie ako flažolety hrané
nad 5 pražcom. Rovnaké tóny dostaneme ak použije,e túto techniku medzi
9 a 10 pražcom, resp. mierne bližšie k 10 pražcu ( už skoro v 2/3). Aplikovanie tejto techniky
nad 22 pražcom má rovnaký výsledok ako aj tóny vytvorené
tesne pred 6 pražcom a medzi
14 a 15 pražcom predmetnej struny. (Vzniknú
rovnaké tóny: pred 3 pražcom = tesne pred 6 pražcom = medzi 9 a 10 pražcom =medzi 14 a 15 pražcom = nad 22 pražcom.)
Flažolety nad 17. pražcom - Znejú rovnako ako prirodzené flažolety vytvorené za 2.pražcom, tj. sú
o oktávu vyššie ako tóny vytvorené nad 5.pražcom každej struny.
Technikou tvorby prirodzených flažoletov môžeme vytvárať flažolety aj na iných miestach hmatníku ako je doteraz uvedené, avšak prebrali sme si tie najpoužívanejšie. Pre prehľadnosť uvádzam nižšie v tabuľke všetky flažolety 3.skupiny s možnosťou porovnania s flažoletmi, ktoré vzniknú nad 5.pražcom každej struny:
názov struny: | E | A | d | g | h | e1 |
flažolet nad 5.pražcom | e1 | a1 | d2 | g2 | h2 | e3 |
flažolet pred 2.pražcom | gis4 | dis4 | h3 | fis2 | cis2 | gis2 |
flažolet nad 2.pražcom | fis4 | cis4 | a3 | e3 | h2 | fis2 |
flažolet za 2.pražcom | e4 | h3 | g3 | d3 | a2 | e2 |
flažolet pred 3.pražcom | d4 | a3 | f3 | c3 | g2 | d2 |
flažolet pred 6.pražcom | d4 | a3 | f3 | c3 | g2 | d2 |
flažolet medzi 9 a10.pražcom | d4 | a3 | f3 | c3 | g2 | d2 |
flažolet medzi 14 a15.pražcom | d4 | a3 | f3 | c3 | g2 | d2 |
flažolet nad 17.pražcom | e4 | h3 | g3 | d3 | a2 | e2 |
flažolet nad 22.pražcom | d4 | a3 | f3 | c3 | g2 | d2 |
Na záver k technike hry prirodzených flažoletov (natural harmonics) uvádzam
zaujimavú postupnosť. Zahrajte po sebe prirodzené flažolety na týchto miestach (spolu
šesť flažoletov na každej strune):
nad 5.pražcom - nad 4.pražcom - nad 3.pražcom - pred 3.pražcom - za 2.pražcom - nad 2.pražcom.
Prvé tri flažolety tohto sledu
vytvárajú durový trojzvuk - intervaly
1 - 3 - 5. Na strune "
g" by to bol
G dur, na strune "
d" by išlo o
D dur atď. Vyskúšajte si to na všetkých strunách. Ťažšie to pôjde na najtenších melodických strunách "h" a "e1".
Ak sledujeme súvislosti v
prvých štyroch flažoletov tohto sledu zistíme, že sa jedná o štvorzvuky, konkretne o
dominantný septakord. Na strune "
g" to bude
dominantný septakord G7 a podobne to môžete odvodiť aj na ostatných strunách gitary.
Sled prvých piatich flažoletov dáva dohromady opäť
dominantný septakord doplnený o oktávu prvého tónu. Ak zahráme
sled všetkých šiestich flažoletov v predmetnom slede - uvedenom príklade,
dostaneme dominantný septakord s veľkou nonou s oktávovým zdvojením základného tónu flažoletu.
inštruktážne video Natural harmonics sled tónov - elektrická gitara / drive
GU-0095_Natural harmonics - clean sound
GU-0095_Natural harmonics - distortion sound
Light - touch harmonics - Flažolety vytvárané ľahkým dotykom
Pri flažoletoch vytváraných
ľahkým dotykom (prstu pravej ruky) využívame tú
vlastnosť prirodzených flažoletov 1. skupiny, že sa pomerne
ľahko tvoria a
dobre znejú. Prirodzený flažolet
najľahšie vytvoríme nad 12 pražcom, preto si aj túto techniku vysvetlíme na takomto príklade.
Dohmatnime na strune "g" štandardným dohmatom
k 2 pražcu (tón "a"). Po brnknutí tohto tónu použijeme ukazovák alebo prostredník pravej ruky
k jemnému a krátkemu dotyku na tejto strune
o 12 pražcov vyššie, tj. dotyk vykonáme
nad 14 pražcom (2 + 12=14). Dotyk musí byť krátky, jemný a presný, strunu nepritláčame. Vyskúšajtte si tento postup
na všetkých strunách gitary. Rovnaký postup použite aj v prípade, ked vytvárate flažolety jemným dotykom aj o 5, 7 (19) pražcov vyššie ako je dohmatnutý tón.
Na obrázku na strunách "e1" a "h" vykonávame flažolet ľahkým dotykom pravej ruky o 12 pražcov vyššie nad dohmatnutým tónom, na strune "g" o 19 pražcov vyššie, na strune "d" o 7 pražcov vyššie a na strune "A" o 5 pražcov vyššie. Vyskúšajte si to aj vy!
obrazok light-touch dohmatov - príkladov
Úspechom
pre správnu tvorbu týchto flažoletov je
presné a jemné vykonanie krátkeho dotyku o
5, 7, 12 alebo
19 pražcov vyššie ako je dohmatnutý tón. Tóny, ktoré takto vzniknú patria k (moj názov a termín) tzv.
1. skupine (najľahšie vytvoriteľných) prirodzených flažoletov.
Detailný popis k vykonaniu príkladov vyššie na obrázku:
Príklad na strune "e1" - štandardný dohmat k 3 pražcu, tento tón brnkneme a následne na to vytvoríme flažolet ľahkým dotykom o 12 pražcov vyššie tj. presne nad 15 pražcom struny "e1".
Príklad na strune "h" - štandardný dohmat k 2 pražcu, tento tón brnkneme a následne na to vytvoríme flažolet ľahkým dotykom o 12 pražcov vyššie tj. presne nad 14 pražcom struny "h".
Príklad na strune "g" - štandardný dohmat k 2 pražcu, tento tón brnkneme a následne na to vytvoríme flažolet ľahkým dotykom o 19 pražcov vyššie tj. presne nad 21 pražcom struny "g".
Príklad na strune "d" - štandardný dohmat k 2 pražcu, tento tón brnkneme a následne na to vytvoríme flažolet ľahkým dotykom o 7 pražcov vyššie tj. presne nad 9 pražcom struny "d".
Príklad na strune "A" - štandardný dohmat k 2 pražcu, tento tón brnkneme a následne na to vytvoríme flažolet ľahkým dotykom o 5 pražcov vyššie tj. presne nad 7 pražcom struny "A".
inštruktážne video k technike Light-Touch harmonics
GU-0097_Light-touch harmonics
Classical style harmonics - Flažolety klasického štýlu
Pri tejto technike zaznie len tón flažoletu!
Popíšeme si túto techniku na príklade: Položíte ukazovák ľavej ruky
k 2 pozícii struny "
g" (pri normalnom hmate tam je tón "
a"), ktorý ale nezahráme. Ukazovák pravej ruky jemne priložíme (od momentu brnknutia vykonáte
krátky jemný dotyk) na miesto
o 12 (alebo 5, 7 19)
pražcov vyššie. Bude to teda v mieste
nad 14 ( 7, 9, 21). Palcom pravej ruky rozozvučte strunu "g" a obidva prsty pravej ruky ihneď odtiahnite.
Touto technikou môžete hrať aj
prirodzené flažolety nad 5, 7, 12 a 19 pražcom na všetkých strunách.
Dotykovým prstom je ukazovák alebo prostredník pravej ruky a brnkáme palcom PR..
Rozdiel medzi Light-touch harmonics (flažolety vytvárané ľahkým dotykom) a classical style harmonics je v podstate len v tom, že pri classical style harmonics
znie len tón flažoletu, kdežto pri flažoletoch vytváraných ľahkým dotykom
vzniká flažolet z normálneho tónu, ktorý je pozmenený na flažolet ľahkým dotykom.
GUMM_050 Classical style harmonics
GU-0102_Classical style harmonics
Tapped harmonics - Flažolety vyklepávané pravou rukou
Aj v tomto prípade využívame tvorbu flažoletov o 5, 7, 12 alebo 19 pražcov vyššie. Postup je rovnaký ako u classical flažoletov ale
s tým rozdielom, že flažolet tvoríme
priklepnutím struny o príslušný pražec (struna sa
na moment dotkne pražca). Tento pohyb vykonávame rýchlo a presne. Pri tomto spôsobe najlepšie vyznievajú flažolety o 12, 19 a 7 pražcov vyššie. Na melodických strunách "e1 - h - g" pri tejto technike o 5 pražcov vyššie tieto flažolety vyznievajú slabšie. Cvičiť môžeme všetky príklady s obrázku uvedeného pri flažoletoch vytváraných ľahkým dotykom:
obrazok light-touch dohmatov - príkladov
Pri tomto spôsobe
stráca význam hovoriť o flažoletoch, ktoré vychádzajú mimo hmatníka, (príklad na strune "g" dohmat v 2 polohe a flažolet o 19 pražcov vyššie tj. na 21 pražci, ak má gitara napr. 20 pražcov.)
GU-0123_Tapped harmonics v oktáve
Pick hand harmonics - Flažolety vytvárané brnkaciou rukou
. Pri tomto type flažoletov
zvuk tvoríme brnkátkom (plektrum). Držíme ho tak, aby prsty pravej ruky (ukazovák, prípadne prostredník spolu s palcom)
pokrývali skoro cele brnkátko. Hovoríme tomu "
držanie na tesno". Vtedy je brnkátko skoro celé
skryté medzi prstami pravej (brnkacej) ruky a
trčí len kúsok špičky. Flažolet vzniká tak, že
vzápäti po brnknutí brnkátkom sa
na okamih dotkne struny palec. Zvuk sa zmoduluje a vznikne
pisklavý tón zložený z rôznych alikôtnych tónov.
Farbu ako aj výšku takto vzniknutého pick hand harmonics ovplyvňuje nielen
uhol úderu do struny ale
aj miesto, kde ho tvoríme (vzdialenosť od kobylky, resp. sedlového - nultého pražca). Vyskúšajte vytvoriť takýto flažolet,, hrajte stále ten istý tón, jeden za druhým a popri tom mente vzdialenosť od kobylky (sedla). Budete počuť jasné zmeny vo farne a aj výške tónu.
Túto techniku využívame vo väčšie prípadov pri elektrickej gitare
na skreslenom (nabudemnom)
zvuku. Je to obľúbená technika rockerov, hardrockerov a metalistov.
GUMM_102 Pick hand harmonics - Flažolety vytvárané brnkacou rukou
GU-0078_Pick hand harmonics - shot 01/02
GU-0101_Pick hand harmonics na strune "E"
Multiple harmonics - Mnohonásobné flažolety
Tieto flažolety
znejú tak trochu ako keby sme hrali tlmenou (
mute) technikou.
Postup: Rýchlym striedavým (
alternatívnym) brnkaním rozozvučujeme príslušnú strunu, napr. basovú strunu "E". Popri tom na tejto strune
jemne dohmatávame prstom ľavej ruky (struny sa
dotýkame ale nepritláčame ju k hmatníku) a posúvame ho z hora nadol alebo z dola nahor po strune. Výsledok je
modulujúci zvuk akoby hraný tlmenou technikou.
GU-0096_Multiple harmonics