Sem som zaradil všetky najčastejšie používané sedemtónové stupnice okrem modálnych - cirkevných stredovekých stupníc, ktore som zaradil do samostatnej kategórie.
Diatonická dur
Diatonická mol
Harmonická
Melodická
Cigánská mol
Cigánská dur
Diatonická durová stupnica
Je identická zo stredovekým iónskym modusom. Tóny tejto stupnice sú zhodné aj z tónmi pôvodnej diatonickej rady. Poltónové vzdialenosti sú teda medzi III. - IV. stupňom a tiež VII.-VIII. stupňom. Pojem dur a mol sa začal vyskytovať v teórii až neskôr po období rozkvetu „modálnej harmónie“ v stredoveku. Určenie „pohlavia“ stupnice (tónorod) podľa povahy tercie (malá – mol, veľká – dur) zostal až dodnes. V prvotvare (od tónu „c“) je známa táto stupnica ako „pôvodná Diatonická rada“. Pôvodné tóny c-d-e-f-g-a-h sú východiskovým materiálom pre transpozíciu. Pri transponovaní (prenesením do inej absolútnej výšky) musíme dodržať intervalové vzdialenosti medzi susednými tónmi a preto niektoré pôvodné tóny zvyšujeme alebo znižujeme. Pri týchto chromatických zmenách platia určité pravidlá. Keď transponujeme stupnice po čistých kvintách nahor, zvyšujú sa pôvodné tóny v tomto poradí:
počet krížikov (#) v stupnici
0#
1#
2#
3#
4#
5#
6#
7#
poradie zvyšovaných tónov
-
fis
cis
gis
dis
ais
eis
his
názov stupnice
C
G
D
A
E
H
F#
C#
Pri postupnom transponovaní po čistých kvartách nahor (alebo čistých kvintách dolu) sa znižujú pôvodne tóny v nasledovnom poradí:
počet béčiek (b) v stupnici
0b
1b
2b
3b
4b
5b
6b
7b
poradie znižovaných tónov
-
b
es
as
des
ges
ces
fes
názov stupnice
C
F
B
Eb
Ab
Db
Gb
Cb
Pre každú stupnicu platí zvyšovanie alebo znižovanie tónov z ľavej strany v schéme až po tón, ktorý určuje názov stupnice v stĺpci prostredný riadok. Tak napr. v stupnici E dur (základný tón „e“) sú pozmenené (zvýšené) tóny : fis, cis, gis, dis. Alebo v stupnici Es dur (základný tón „es“) sú pozmenené (znížené) tóny b, es, as. V obidvoch príkladoch tvoria pozmenené tóny predznamenanie, ktoré sa píše na začiatok notovej osnovy hneď za kľúč. Posuvky (# a b), ktoré sú v predznamenaní uvedené platia vo všetkých oktávach a v celom notovom riadku. Pozmeniť ich môžeme len odrážkou alebo ďalšou posuvkou. Podľa počtu krížikov (♯) alebo béčiek (♭) môžeme usporiadať durové diatonicke stupnice do tzv. kvintového alebo kvartového kruhu:
Na interaktívnom hmatníku gitary môžete kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať základné charakteristiky tejto stupnice od základného tónu "c" ako je rozloženie tónov na hmatníku, základný tvar cez dve oktávy a prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 5) v štandardných aj (1 až 7) rozšírených pozíciách:
Je zhodná z aiolskym (alebo eiolskym) modusom - stupnicou. Typická je teda malá tercia na III. stupni, malá sexta na VI. stupni a malá septima na VII. stupni. Každá Diatonická molová stupnica je paralelná z príslušnou diatonickou (aiolskou) durovou stupnicou, C dur - a mol, ďalej stupnice s krížikmi: G dur - e mol, D dur- h mol, A dur - fis mol, E dur- cis mol, H dur - giis mol, Fis dur - dis mol, Cis dur - ais mol. Stupnice s béčkami: F dur - d mol, B dur - g mol, Es dur - c mol, As dur - f mol, Des dur - b mol, Ges dur - es mol, Ces dur - as mol. Tieto vymenovane tvoria skupinu tzv. "praktických" stupníc.
Podľa počtu krížikov (♯) alebo béčiek (♭) môžeme usporiadať diatonicke molové stupnice do kvintového alebo kvartového kruhu:
Na interaktívnom hmatníku gitary môžete kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať základné charakteristiky tejto stupnice od základného tónu "a" ako je rozloženie tónov na hmatníku, základný tvar cez dve oktávy a prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 5) v štandardných aj (1 až 7) rozšírených pozíciách:
Postupným vývojom harmonického myslenia v hudbe sa objavuje i harmonická molová stupnica. Táto vychádza z molovej diatonickej stupnice, na rozdiel od nej má však na VII. stupni veľkú septimu:
Na interaktívnom hmatníku gitary môžete kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať základné charakteristiky tejto stupnice od základného tónu "a" ako je rozloženie tónov na hmatníku, základný tvar cez dve oktávy a prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 7) v rozšírených pozíciách:
Ešte by som chcel pri tejto stupnici poukázať na paralelnosť tejto stupnice so stupnicou ciganskou dur španielskou, príklad: harmonická mol od "d": d - e - f - g - a - b - cis, intervalový vzorec: 1-2-3b-4-5-6b-7. Ak začneme na V.stupni tejto stupnice, dostaneme tóny: a - b - cis - d - e - f - g, intervalový vzorec: 1-2b-3-4-5-6b-7b. S uvedeného vyplýva, že tieto dve stupnice sú paralelné, inými slovami, že (v tomto príklade) D mol harmonická a A dur cigánska španielska majú rovnaké tóny, ale každá má iný základný tón stupnice.
inštruktážne video: GUMM 085_Harmonická a melodická mol
Nespevný krok zväčšenej sekundy v harmonickej molovej stupnici odstránila melodická vzostupná molová stupnica zmenou VI. stupňa na veľkú sextu. Táto mení hiátus na krok veľkej sekundy medzi VI. a VII. stupňom. Tento tvar má melodická molová stupnica pokiaľ sa hrá vzostupne. Pri hre nadol (zostupne) sa hrá ako diatonická molová stupnica (aiolská). V notovej osnove vidíme vzostupnú melodickú molovú stupnicu:
Na interaktívnom hmatníku gitary môžete kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať základné charakteristiky tejto stupnice od základného tónu "a" ako je rozloženie tónov na hmatníku, základný tvar cez dve oktávy a prstoklady v rámci jednotlivých polôh (1 až 7) v rozšírených pozíciách:
inštruktážne video: GUMM 085_Harmonická a melodická mol
Názov tejto stupnice je etnického pôvodu, poľa etnickej skupiny, ktorá ju používa. Teoreticky by sme ju mohli odvodit s harmonickej molovej stupnice. Ak v harmonickej mol zvýšime IV.stupeň, dostaneme cigánsku molovú stupnicu. V tabuľke uvádzam príklad od tónu "a":
harmonická mol
a
h
c1
d1
e1
f1
gis1
zvýšime IV.stupeň
I.stupeň
II.stupeň
III.stupeň
dis1 - IV.stupeň
V.stupeň
VI.stupeň
VII.stupeň
cigánska mol
a
h
c1
dis1
e1
f1
gis1
Cigánska molová stupnica v notovej osnove od tónu "a":
Už vo vzorci stupnice vidíme zaujímavé (až exotické) intervalové vzdialenosti. Nájdeme tu ako poltónové kroky, tak aj kroky malej tercie, dokonca až v dvoch prípadoch. Práve pre toto "exotické" intervalové zoskúpenie hráme túto stupnicu na hmatníku gitary v rozšírených pozíciách: Na interaktívnom hmatníku gitary môžete kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať základné charakteristiky tejto stupnice od základného tónu "a" ako je rozloženie tónov na hmatníku, základný tvar cez dve oktávy:
Ak by sme cigánsku dur transponovali na porovnanie s inými durovými stupnicami do "c", dostali by sme nasledovné tóny:
c1 - des1 - e1 - f1 - g1 - as1 - h1 / c2
Ciganska dur je odvodená od V.stupňa cigánskej mol, budú prstoklady tejto stupnice identické, len posunuté a hrane tiež v rozšírených pozíciách:
Už vo vzorci stupnice vidíme zaujímavé (až exotické) intervalové vzdialenosti. Nájdeme tu ako poltónové kroky, tak aj kroky malej tercie, dokonca až v dvoch prípadoch. Práve pre toto "exotické" intervalové zoskúpenie hráme túto stupnicu na hmatníku gitary v rozšírených pozíciách: Na interaktívnom hmatníku gitary môžete kliknutím na šípky vpravo - vľavo vybrať základné charakteristiky tejto stupnice od základného tónu "a" ako je rozloženie tónov na hmatníku, základný tvar cez dve oktávy:
Cigánska durová španielska stupnica
Je skoro identická s cigánskou dur, avšak na VII. stupni ma malú septimu, príklad od c: c - des - e - f - g - as - b. Malá septima, tón "B" (Hes) (anglo-američania značia Bb) ruší jeden s hiatusov (medzi tónmi "as - b" je vzdialenosť dvoch poltónov) a v stupnici zostáva tak ešte jeden hiatus a to medzi tónmi: "des - e", medzi II a III.stupňom. Ešte by som chcel pri tejto stupnici poukázať na paralelnosť tejto stupnice so stupnicou harmonická mol, príklad: harmonická mol od "d": d - e - f - g - a - b - cis, intervalový vzorec: 1-2-3b-4-5-6b-7. Ak začneme na V.stupni tejto stupnice, dostaneme tóny: a - b - cis - d - e - f - g, intervalový vzorec: 1-2b-3-4-5-6b-7b. S uvedeného vyplýva, že tieto dve stupnice sú paralelné, inými slovami, že (v tomto príklade) D mol harmonická a A dur cigánska španielska majú rovnaké tóny, ale každá má iný základný tón stupnice.