.: Rozšírené intervaly :.
Hlavným a charakteristickým znakom týchto intervalov je, že
majú rozpätie väčšie ako interval oktávy. Odvodenie týchto intervalov
vychádza z pôvodných intervalov s tým, že sa
nachádzajú o oktávu vyššie. Aj preto sa týmto intervalom niekedy hovorí
zložené intervaly:
V označení stĺpca
počtu poltónov (napravo) lomítko oddeľuje veľkosť malého a veľkého rozšíreného intervalu. Napríklad, malá nona 13 poltónov, veľká nona 14 poltónov. Kde je uvedené len jedno číslo, toto označuje interval čistý.
9. Nona
Odvodzujeme ju rovnako
ako sekundu, ale nachádza sa o oktávu vyššie.
Malá nona (m.9) má
veľkosť 13 poltónov a
veľká nona má veľkosť (v.9)
14 poltónov.
V
notovej osnove sú uvedené príklady malých a veľkých nón:
Z dôvodov prehľadnosti uvádzame na hmatníku príklady
rôznych polôh rozšírených intervalov odvodených od niektorého tónu. Od tohto tónu smerujú hrubé čiary k polohám konkrétnych rozšírených intervalov na rôznych strunách. Posunutím, transpozíciou (
šípky v schémach) si odvodíme iné nony na hmatníku:
Malé nony
Veľké nony
Chromatickým zvýšením veľkej nony o poltón dostaneme
zväčšené nony, ktoré sa pri odvodení non z diatonickej rady nevyskytujú. Nájdeme ich v akordoch zo zväčšenou nonou:
10. Decima
Odvodzujeme ju
od tercie, nachádza sa však o oktávu vyššie.
Malá decima (m.10) má
veľkosť 15 poltónov a
veľká decima (v.10) má veľkosť
16 poltónov.
Decimy v notovej osnove:
Príklad odvodenia
niektorých decím podobným spôsobom ako u nón vidíte na obrázkoch:
Malé decimy
Veľké decimy
11. Undecima
Odvodzujeme ju
od kvarty, nachádza sa však o oktávu vyššie.
Čistá undecima (č.11) má veľkosť - rozpätie
17 poltónov.
Zväčšená undecima (zv.11) má v prípade f1 - h2 a h2 - f1 veľkosť -
rozpätie 18 poltónov.
V notovej osnove vidíme
niekoľko príkladov undecím:
Na schématickom hmatníku gitary vidíme dva príklady odvodenia
čistých undecím:
Zväčšená undecima:
12. Duodecima
Odvodzujeme ju
od kvinty, nachádza sa však o oktávu vyššie.
Čistá duodecima (č.12) má veľkosť - rozpätie
19 poltónov.
Zmenšená duodecima (zm.12) má veľkosť -
rozpätie 18 poltónov.
V notovej osnove vidíme
niekoľko príkladov duodecím:
Na vyobrazenom hmatníku gitary vidíme dva príklady odvodenia
čistých duodecím:
Zmenšená duodecima je
zvukovo rovnaká ako zväčšená undecima. I keď je to cez interval oktávy, opäť sa nám pripomína historický „tritonus diabolicus" a jeho existencia v diatonických radách v rôznych oktávach.
Na hmatníku gitary vidíme dva príklady odvodenia
zmenšených duodecím:
13. Tercdecima
Odvodzujeme ju
od sexty, nachádza sa však o oktávu vyššie.
Malá tercdecima (m.13) má rozpätie
20 poltónov.
Veľká tercdecima (v.13) má veľkosť -
rozpätie 21 poltónov.
V notovej osnove vidíme príklady tercdecím:
Malé tercdecimy
Veľké tercdecimy
14. Kvartdecima
Odvodzujeme ju od
septimy, nachádza sa však o oktávu vyššie.
Malá kvartdecima (m.14) má rozpätie
22 poltónov.
Veľká kvartdecima (v.14) má veľkosť - rozpätie
23 poltónov.
V notovej osnove je uvedených
niekoľko príkladov kvartdecím:
Na vyobrazenom hmatníku je znázornených
niekoľko príkladov odvodenia kvartdecím:
Malé kvartdecimy
Veľké kvartdecimy
15. Kvintdecima
Odvodzujeme ju
od oktávy, nachádza sa však o oktávu vyššie.
Čistá kvintdecima (č.15) má rozpätie
24 poltónov.V notovej osnove je uvedených
niekoľko príkladov kvintdecím:
Odvodenie niektorých kvintdecím
na hmatníku:
Poznanie intervalov, ich odvodenie a poloha na hmatníku je
predpokladom k úspešnému pochopeniu vzniku a odvodeniu stupníc a akordov. Ide nielen o pochopenie intervalov v teoretickej rovine, ale najmä o využitie týchto poznatkov pri praktickom vyhľadávaní stupníc, či akordov a ich odvodzovanie na hmatníku gitary. Práve poznanie intervalových vzdialeností veľmi urýchli proces zistenia a praktického využitia stupníc a akordov v praxi.