.: Symetria :.
Ak hovoríme o
symetrii v hudbe a hudobnej teórii, tak máme na mysli určitu "
pravidlenosť" a "podobnosť", ktorá potom poskytuje určité možnosti, napr. pri zámene akordov a podobne. Zatiaľ si popíšeme nasledovné typy symetrie a vysvetlíme si ich princíp a využitie:
Symetria diminished (dim) septakordov - Ide o symetriu zmenšene-znemšených septakordov, ktoré sa skladajú s troch malých tercií. Všeobecné označenie
Xdim alebo
Xo, pričom "X" je všeobecné označenie základu akordu (tj. môže tam byť akýkoľvek tón s tónovej rady). Uvediem príklad na okrajových gitarových strunách "E-e1". Na 12. pražci máme oktávu a ak sa dobre pozrieme, tak vidíme, že sa do nej zmestí štyrikrát
Bb (anglo-americké značenie)
= Hb (stredo-európske značenie):
Rozloženie tónov akordov typu "
dim" (Edim, Gdim, Bbdim, Dbdim) na hmatníku:
V podstate
existujú len tri diminished septakordy, a síce ak to berieme v tomto príklade od tónu "E", tak
Edim,
Fdim a
Gbdim (F♯dim), lebo potom už nasleduje
Gdim, ktorý obsahuje rovnaké tóny ako
Edim, len základný tón (prima je "g"), tak isto aj
Bbdim a
Dbdim majú rovnaké tóny ako Edim, len základné tóny (primy) sú iné.
Edim =
Gdim =
Bbdim =
Dbdim =
E - G - Bb - Db. Tieto akordy sa s obľubou používajú buď ako
striedavé ale ako
prechodne znemšene-znemšené (diminished) septakordy. Striedať môžu napr. tóniku a ako prechodné môžu vypĺňať poltónové vzdialenosti mimo danej stupnice, napríklad: stupnica C dur s tónmi C-d-e-f-g-a-h a na týchto stupňoch postavenými akordami:
kvintakordami: C - Dmi - Emi - F - G - Ami - Hmi5b alebo septakordami: Cmaj7 - Dmi7 - Emi7 - Fmaj7 - G7 - Ami7 - H7/5b
Pre vyplnenie príslušných poltónových vzdialeností použijete prave akordy typu dim:
Cmaj7 -
C♯dim (Dbdim) - Dmi7 -
D♯dim (Ebdim) - Emi7 - Fmaj7 -
F♯dim (Gbdim) - G7 -
G♯dim (Abdim) - Ami7 -
A♯dim (Bbdim) - H7/5b.
Symetria zväčšených kvintakordov - Ide o symetriu kvintakordov typu
X5♯, pričom "X" je všeobecné označenie základu akordu (tj. môže tam byť akýkoľvek tón s tónovej rady).
Zväčšený kvintakord sa skladá z dvoch veľkých tercií nad sebou a ak si všimneme, tak oktávu tvoria tri veľké (alebo štyri malé) tercie. Vyššie na hmatníku vidíme príklad, kde je vyobrazený zväčšený kvintakord od tónu "E", tj:
E5♯ s tónmi:
E - G♯ - H♯ . Ale aj kvintakordy
G♯5♯ (G♯-H♯-E) a
H♯5♯ (H♯-E-G♯) obsahujú rovnaké tóny, len majú iný základný tón (primu). V podstate teda
existujú len štyri transpozície pre tento akordy, nakoľko potom sa dostávame na veľkú terciu, kde sa tóny opakujú:
E5♯ -
F5♯ -
F♯5♯ (Gb5♯) -
G5♯ a potom nasleduje už
G♯5♯, ktorý obsahuje rovnaké tóna ako
E5♯.
Symetria dominantných septakordov - Ide o symetriu dominantných septakordov, ktoré sú od seba vzdialené o
malú terciu (m3, resp. 3b). Príklad symetrie, príbuznosti dominantných septakordov, ktoré sú od seba vzdialené o malú terciu si vysvetlíme na tomto príklade: Zoberme si
štyri takéto akordy, vzdialené od seba o malú terciu (m3):
C7,
Eb7,
Gb7 a
Hbb7, ktorý ale kôli lepšiej popisnosti nazveme jeho enharmonickou zámenou
A7. (Enharmonická zámena v tomto prípade znamená, že znie rovnako, ale inak sa zapisuje do notovej osnovy.)
Rozbor: dominantný septakord
C7, tóny v základom tvare:
C-E-G-Bb, na hmatníku môže vyzerať napr. takto:
E-Bb-C-G, dominantý septakord
Eb7, tóny v základom tvare:
Eb-G-Bb-Db, na hmatníku môže vyzerať napr. takto:
Eb-Bb-Db-G. A hneď vidíme medzi týmito akordami
dva spoločné tóny a to
C a
G.
Ideme o ďalšiu malú terciu vyššie na dominantný septakord
Gb7, ktorý má v v základom tvare tóny:
Gb-Bb-Db-Fb (jeho enharmonická zámena je F♯7 s tómni: F♯ - A♯ - C♯ - E), ktorý ny hmatniku gitary môže vyzerat takto:
Gb-Bb-Db-Fb. Porovnajme ho najskôr s
C7 a zistíme, že maju tiež
dva spoločné tóny (rovnako znejúce) a to:
E = Fb a
Bb. Porovnaním s tónmi dominantného septakordu
Eb7 nachádzame opäť dva spoločné tóny:
Bb a
Db.
Posledným maloterciovým posunom je akord
Hbb7, ktorý je identický s
A7 (enharmonická zámena), ktorý má tóny:
Váš zvýraznený text...A - C♯ - E - G, ktorý by na hmatníku mohol vyzerať takto:
E - A - C♯ - G. Aj tu najdeme s každým s predchádzajúcim domonantným septakordom dva spoločné tóny: s
C7: E a G, s
Eb7: G a Bb a s
Gb7: Fb a Bb.
S toho teda
vyplýva, že pri dominantných septakordoch vzdialených od seba o malú terciu
najdeme vždy medzi nimi
dva spoločné tóny, čo vyplýva už s ich stavby a tomuto javu hovoríme symetira dominantných septakordov.
inštruktážne video: GUMM_082 Symetria dominantných septakordov