.: Tetrachordy :.
Ak doplníme do sedemtónovej stupnice oktávu základného tónu, napr.:
c - d - e - f - g - a - h / c1 dostaneme sled ôsmich tónov, ktoré, keď
rozdeníme na dve rovnaké časti, dostaneme dva tetrachordy, spodný:
c - d - e - f a vrchný:
g - a - h - c1 . A práve intervalová chcarakteristika tetrachordov vo veľkej miere napovedá o charaktere stupnice.
V tabuľke vyššie sú uvedené všetky základné modálne sedemtónové stupnice (plus harmonická a melodická vzostupná mol) od základného tónu "
c1" a je k nim
pridaná oktáva základného tónu "
c2", kde je zadefinovaný
vrchný aj
spodný tetrachord.
Červené čísla hovoria o tom, koľko poltónových vzdialeností je medzi jednotlivými stupňami (susednými tónmi). Vo všetkých prípadoch
ide o jeden alebo dva poltóny s výnimkou vrchného tetrachordu
pri harmonickej stupnici, kde vzniká tzv. "
tritónus", ktorý má netypickú vzdialenosť a to až
tri poltóny. Veľmi často sa charakter stupnice vyjadruje práve vo forme čiselného označenia vzdialeností v oboch tetrachordoch stupnice, tak napríklad
ionsky modus (diatonicka dur) má označenie:
2-2-1-2-2-1 tj. táto stupnica má vrchný aj spodný tetrachord rovnáký (2-2-1 / 2-2-1). Ak by sme túto stupnicu chceli zapísať ako intervalový vzorec (ktorý určuje intervalové vzdialenosti všetkých tónov stupnice k základnému - prvému - najnižšiemu tónu), vyzeral by takto: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 (pričom
1 = čistá prima,
2 = veľká sekunda,
3 = veľká tercia,
4 = čistá kvarta,
5 = čistá kvinta,
6 = veľká sexta,
7 = veľká septima)