.: Obraty akordov :.
Najnižším (basovým) tónom v akorde nemusí byť vždy len
tón základný. Môže ním byť každý z tónov daného akordu. Uvedieme si príklady
základných tvarov kvintakordov od „
C":
Presunutím základného tónu (primy -„C") o oktávu vyššie na „c" sa do basu dostáva tercia pôvodného akordu „E". Tým dostaneme
prvý obrat kvintakordu. Ak túto
pôvodnú terciu „E" opäť presunieme z polohy basového tónu o oktávu vyššie na „e" dostaneme
druhý obrat kvintakordu. Pri septakordoch
sa do basu môže dostať aj septima (štvrtý tón) a tým vznikne pri septakordoch
tretí obrat. U
nonových akordov rozoznávame tiež
tri obraty kvintakordov, nakoľko
o oktávu vyššie tóny sa neobracajú.
Aj
na hmatníku gitary môžeme tiež hovoriť o obratoch akordov, kedy je možné každý akord hrať
na niekoľkých miestach na hmatníku - v rôznych polohách. Každý obrat má svoj
charakteristický súzvuk, svojské vyznenie. Skúsenejší hráči si tieto zvukové nuancie zapamätajú a
vedia ich rozoznať sluchom.
Zvládnutie teoretickej a praktickej roviny
tvorby a odvodenia akordov vyžaduje dobrú znalosť
intervalov a stupníc. Ak máte záujem o podrobnejšie znalosti v problematike intervalov a stupníc
doporučujem vám preštudovať si kapitoly o Intervaloch a stupniciach. Vedomosti o intervaloch a stupniciach
by mali predchádzať kapitolu o akordoch, nakoľko na nich rozvíjame znalosti o akordoch. Z praxe je však známe, že najmä
amatérsky začiatočníci začínajú práve tým, že sa naučia
niekoľko akordov a rytmov na na týchto vedomostiach potom rozvíjajú svoje znalosti ďalej.
Pre detailnejšie informácie o obratoch jednotlivých akordových tried si
vyberte príslušné tlačidlo a pod ním sa zobrazí príslušný text.
Obraty kvintakordov
Okrem
základného tvaru – polohy poznáme
dva obraty trojzvukov –
kvintakordov.
Prvý obrat kvintakordu Nastáva
presunutím pôvodnej tercie (tercie v základnom tvare) do basu – do polohy najnižšieho tónu. Základný tón sa presúva o oktávu vyššie. Rozsah takéhoto akordu je sexta (podľa rozpätia okrajových tónov akordu v tomto tvare). Preto prvému obratu kvintakordu hovoríme sextakord. Ale pozor! Sextakord nemá nič spoločné zo šesťzvukom! Tento sa skladá z tercie a kvarty nad sebou.
Druhý obrat kvintakordu Nastáva
presunutím pôvodnej kvinty (kvinty v základnom tvare) do basu. Tercia prvého obratu sa presúva o oktávu vyššie. Rozsah takéhoto akordu je opäť sexta a prvým intervalom v akorde je kvarta, druhým tercia. Preto druhému obratu kvintakordu hovoríme kvartsextakord.
Ak by sme druhý obrat kvintakordu
ešte raz obrátili dostali by sme opäť základný tvar kvintakordu ale v polohe o oktávu vyššie: c-e-g, c-es-g, c-es-ges, c-e-gis. V tabuľke je uvedený príklad sumárneho odvodenia obratov kvintakordov od základného tónu C.
Obraty septakordov
Okrem
základného tvaru - polohy rozoznávame
tri obraty štvorzvukov - septakordov. Vysvetlíme si ich na najviac používanom
dominantnom septakorde od tónu „c" = C7.
Prvý obrat septakordu Nastáva
presunutím pôvodnej tercie (tercie v základnom tvare) do basu - do polohy najnižšieho tónu.
Základný tón sa presúva o oktávu vyššie. Názov tohto obratu
kvintsextakord (C6/5 = E - G - B - c) odvodíme od jeho vnútornej stavby, resp. intervalov, ktoré vzniknú medzi najnižším (basovým) tónom a septimou a najnižším tónom a pôvodným tónom základným.
Druhý obrat septakorduNastáva
presunutím pôvodnej kvinty (kvinty v základnom tvare) do basu. Dosiahneme to
presunutím pôvodnej tercie z polohy basového tónu (prvý obrat) o oktávu vyššie. Tento obrat sa nazýva
terckvartový. Príklad akordu C4/3 (obrázok nižšie naľavo):
Tretí obrat septakordu Nastáva
presunutím pôvodnej septimy (septimy v základnom tvare) do basu. Toto dosiahneme
presunutím pôvodnej kvinty z polohy basového tónu (druhý obrat) o oktávu vyššie. Tretí obrat septimového akordu sa nazýva
sekundový (obrázok vyššie vpravo). Príklad tohto obratu septakordu (C2) je uvedený vyššie vpravo. Pri odvodení obratov ostatných septakordov by sme postupovali úplne rovnako. Rozdielna by bola ich detailná
vnútorná intervalová štruktúra - vzdialenosti. (
Poznámka: Nezameňujme si označenia obratov akordov – ich značky s akordovými značkami.)
Obraty nonových akordov
Okrem základného tvaru – polohy rozoznávame tri obraty nonových akordov. Vysvetlíme si ich na dominantnom septakorde z veľkou nonou od tónu „c“ (C9).
Prvý obrat nonoveho akordu Nastáva presunutím pôvodnej tercie (tercie v základnom tvare) do basu – do polohy najnižšieho tónu. Základný tón sa presúva o oktávu vyššie. Názov tohto obratu sextseptimový akord odvodíme od jeho vnútornej stavby medzi najnižším (basovým) tónom a najvyšším v tomto obrate a najnižším tónom a pôvodným tónom základným.
Druhý obrat nonoveho akordu Nastáva presunutím pôvodnej kvinty (kvinty v základnom tvare) do basu. Dosiahneme to presunutím pôvodnej tercie z polohy basového tónu (prvý obrat) o oktávu vyššie. Ide o tzv. kvartkvintový akord. Príklad akordu C5/4:
Tretí obrat nonoveho akordu Nastáva presunutím pôvodnej septimy (septimy v základnom tvare) do basu. Toto dosiahneme presunutím pôvodnej kvinty z polohy basového tónu (druhý obrat) o oktávu vyššie. Príklad sekundterciového akordu C3/2:
Aj
na hmatníku gitary môžeme tiež hovoriť o obratoch akordov, kedy je možné každý akord hrať
na niekoľkých miestach na hmatníku –
v rôznych polohách. Každý obrat má svoj charakteristický súzvuk, svojské vyznenie. Skúsenejší hráči si tieto
zvukové nuancie zapamätajú a vedia ich rozoznať sluchom.
Zvládnutie teoretickej a praktickej roviny tvorby a odvodenia akordov vyžaduje
dobrú znalosť intervalov a stupníc. Ak máte záujem o podrobnejšie znalosti v problematike intervalov a stupníc
doporučujem vám podrobne preštudovať kapitoly o intervaloch a stupniciach. Vedomosti o intervaloch a stupniciach by
mali predchádzať kapitolu o akordoch, nakoľko na nich rozvíjame znalosti o akordoch. Z praxe je však známe, že najmä
amatérsky začiatočníci začínajú práve tým, že sa naučia niekoľko akordov a rytmov na na týchto vedomostiach potom rozvíjajú svoje znalosti ďalej.